Vuile en verstopte verstuivers zijn hier meestal de oorzaak van. Wanneer benzine of diesel niet goed wordt geïnjecteerd in de motor, zal de motor moeite hebben om te blijven draaien. Dit is met name merkbaar bij lage toerentallen, dus wanneer de motor stationair draait.
Waardoor gaat een verstuiver kapot
Bij het tanken van 'slechte brandstof' kan de slijtage versneld worden. Hierbij kun je denken aan tanken in het buitenland of het tanken van de verkeerde brandstof.
Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Net als bijna alle onderdelen van de auto kunnen ook injectoren slijten, of acuut kapot gaan. De slijtage slaat meestal toe na een bepaald aantal kilometers. Dit proces kan wel versneld worden door het tanken van mindere brandstof, zoals brandstof uit het buitenland of brandstof die niet voor jouw auto geschikt is.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
De kosten voor het vervangen van een verstuiver zal gemiddeld op 350 euro liggen. Bij een viercilinder zit je dan qua kosten al snel op 1400 euro. De reden van het prijsverschil is dat per merk en model auto de kosten per verstuiver verschillend zal zijn.
De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!
Door de lekkende verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord. Het lek verstoord vervolgens de druk met als gevolg dat er te veel of te weinig brandstof op het verkeerde moment ingespoten wordt.
Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro.
Motor auto tikt door vervuilde injectoren
Vervuilde of niet goed werkende injectoren kunnen ook een tikkend geluid in de motor veroorzaken. Een of meerdere injectoren geven dan een tik bij het inspuitmoment. De injectoren moeten dan gereinigd of vernieuwd worden.
De verstuiver:
Een verstuiver heeft een beetje de vorm als een pen en zijn functie is om de diesel onder hoge druk de cilinder is te spuiten. Af en toe wordt er te veel brandstof in de cilinder gespoten. De overbodige brandstof wordt dan vanzelf afgevoerd naar de brandstoftank.
Verstuivers spuiten de dieselbrandstof in de dieselmotor; dat kan zijn in de wervelkamer bij indirect ingespoten motoren, of direct in de cilinder bij direct ingespoten motoren. De verstuiver zit gemonteerd in de cilinderkop. Er zijn verschillende soorten verstuivers.
De piëzo verstuiver
Piëzo verstuivers, ook wel genoemd de derde common-rail generatie van Bosch, maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet.
Waterverstuivers werken volgens het verdampingsprincipe. De warme lucht die nodig is voor de verdamping van het water wordt aan de omgeving onttrokken, zodat deze lucht afkoelt. De afgekoelde en bevochtigde lucht wordt in de ruimte geblazen.
Soms merk je nauwelijks dat er een verstuiver kapot is, maar het kan ook zijn dat je direct ervaart dat de prestaties van je auto hard teruglopen. Één verstuiver vervangen is nog niet zo'n probleem, maar als je vier nieuwe nodig hebt, loopt de reparatie flink in de papieren.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
ð° Wat zijn de tarieven voor het vervangen van een injector ? De gemiddelde prijs die werd waargenomen voor de vervanging van de injectoren is 180 €, maar deze prijs kan natuurlijk van het ene voertuig naar het andere veranderen, afhankelijk van de merken en modellen en de verschillende motorvermogens.
De injector spuit de brandstof in op de inlaatklep. De langs stromende lucht zorgt ook bij dit systeem voor de vermenging voordat het lucht- brandstofmengsel in de verbrandingsruimte komt. Het voordeel t.o.v. indirecte inspuiting is dat de hoeveelheid brandstof een stuk nauwkeuriger geregeld kan worden.
Met onze VW Caddy Diesel TDI van vijf jaar, en 85.000km, maken mijn vrouw en ik het nu voor de derde keer mee: er gaat een verstuiver stuk en die moet vervangen moet worden. Kosten deze keer: 1200 euro.
Diesel Injector Reiniger reinigt het complete brandstofsysteem, vermindertroetaanslag in het roetfilter, verbetert het brandstofverbruik, vermindert de CO2-uitstoot, herstelt vermogensverlies en beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie.
De Injector Cleaner zorgt voor een optimaal schoon brandstofsysteem waaronder de injectoren en herstelt het injectiepatroon. Eigenschappen; Reinigt brandstofsysteem. Reinigt inlaatsysteem.