een te hoge snelheid. onjuiste bandenspanning (bij één of beide banden)verkeerde belading van de caravan. een plotselinge stuurbeweging.
Kogeldruk meten
Meten met een weegschaal doe je zo: Leg een plank op de weegschaal om de kracht over een groter oppervlak te verdelen. Zet daarna een stuk hout rechtop tussen de koppeling en het plankje en laat de caravan daarop steunen.
Laadt nooit teveel achter in de caravan. Dus ook de koelkast in de eindkeuken niet vol zetten met zware flessen frisdrank of pakken melk. Hoe meer gewicht aan de achterzijde hoe groter de kans op slingeren. Neem ook niet te veel water mee in de verswatertank; een liter of tien is voor een dag rijden echt wel genoeg.
Probeer zware voorwerpen zoveel mogelijk op de vloer van de caravan te plaatsen, rond de wielen. Let daarbij op dat je het gewicht ook over links en rechts van de caravan verdeelt. Doe nooit zware dingen in de hogere kastjes, deze zijn vooral geschikt voor kleding.
Van zwaar tot licht: alles heeft zijn plekje
Zwaar komt onderop, licht boven – dat is de vuistregel als het erom gaat de caravan op de goede manier te beladen.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Gebruik opbergvakken aan de voor- en achterzijde, en de bovenkastjes van de caravan voor lichtere spullen. Denk aan handdoeken, spelletjes, speelgoed en zwembandjes. Zet zwaardere spullen klem tussen andere spullen zodat ze niet gaan schuiven.
De ANWB adviseert daarom de 75%-regel: belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage). De wettelijk toegestane maximale gewichten vind je op de kentekenbewijzen van caravan en auto.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
Een stabilisator of stabilisatorkoppeling is een constructie voor een aanhanger of caravan die moet voorkomen dat de combinatie (trekkend voertuig - aanhangwagen) tijdens het rijden in een pendelende beweging komt. Het slingeren kan ertoe lijden dat de aanhanger oncontroleerbaar wordt, en zo van de weg kan geraken.
De meeste nieuwe caravans zijn uitgerust met een stabilisatorkoppeling van ALKO of Knott. Rijden met een stabilisator is comfortabeler en bij gelijke snelheid, ook (iets) veiliger. Maar voel je enige onbalans in de combinatie zonder stabilisator dan is het beter die op te sporen dan te bestrijden met een stabilisator.
Bij de meeste caravans ligt de ideale bandenspanning tussen de 3 en de 4.5 bar. Wat de precieze bandenspanning is moet u ook rekening houden met alle overige omstandigheden. Zo is het draagvermogen en de maximale snelheid ook erg belangrijk.
Een caravan is ervoor gemaakt om buiten te staan, dus hij zou het hele jaar gewoon buiten kunnen staan. Wel is het zo dat het vies kan worden als je hem onbeschermd buiten neerzet en daarom ligt de voorkeur vaak bij een binnen stalling. Maar een caravan kan prima het hele jaar buiten staan.
Als uw caravan goed onderhouden is, heeft u daar op de camping geen zorgen over. Het advies is om elke twee jaar een BOVAG Onderhoudsbeurt te doen, zodat u zeker weet dat uw caravan, vouwwagen of camper in goede conditie blijft.
Als je dus een vochtvreter in de camper zet, dan wordt de camper zelf droger. Omdat in de winter de lucht minder vochtigheid kan bevatten condenseert het water en slaat neer als condens op de wanden en ruiten van de camper. Uiteindelijk kan dit vocht inwerken op het houten geraamte en kunnen schimmels ontstaan.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht.