Veel chauffeurs die regelmatig over de A15 rijden zullen ter hoogte van Hendrik Ido Ambacht even hun hart vasthouden. De Noordtunnel, hij zal toch niet weer...? In 2021 moest de tunnel 1176 keer worden afgesloten omdat een te hoge vrachtauto erdoorheen wilde rijden. Dat is gemiddeld 3 keer per dag.
Bij herstelwerkzaamheden aan de fundering van de snelweg A15 vlak voor de Noordtunnel is woensdag 29 januari 2025 gebleken dat de betonschade groter is dan was voorzien. Om dit goed te kunnen herstellen is een aantal nachtafsluitingen van de A15 richting Rotterdam ter hoogte van de Noordtunnel noodzakelijk.
Veiligheid voorop. Indien er vlak na of in de tunnel een file dreigt te ontstaan, wordt de tunneldosering ingeschakeld. Met behulp van verkeersmanagement systemen wordt er voor gezorgd dat de file niet in maar voor de tunnel komt te staan. Het verkeer rijdt daarna gedoseerd door de tunnelbuis.
Rijkswaterstaat komt snel in de benen om de betonschade aan de wegfundering voor de Noordtunnel (A15) bij Alblasserdam te herstellen. Daarom wordt de snelweg ter plaatse vanaf komende vrijdagavond drie achtereenvolgende avonden en nachten afgesloten voor al het verkeer richting Rotterdam.
De tunnellengte bedraagt links 530 m en rechts 540 m. De Noordtunnel bestaat uit 2 verkeersbuizen met elk 3 rijstroken; een verkeersbuis richting Rotterdam en een verkeersbuis richting Gorinchem. De verkeersbuizen zijn onderling gescheiden door een middentunnelkanaal.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Er zijn op dit moment geen files op de A15.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
De A15 wordt tijdelijk afgesloten. Van juni tot september 2024 voert Rijkswaterstaat werkzaamheden uit om het wegdek te vernieuwen, o.a. tussen de knooppunten Gorinchem en Deil.
Per dag gaat de Coentunnel 3 tot 5 keer dicht, omdat te hoge vrachtwagens door de tunnel willen rijden. In Europa gelden regels dat vrachtwagens niet hoger mogen zijn dan 4 m. De Eerste Coentunnel heeft een doorrijhoogte van 4,21 m en de Tweede Coentunnel van 4,5 m.
Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam.
In Bhutan zijn geen stoplichten aanwezig, maar soms wel een verkeersregelaar. Verleen op kruisingen altijd voorrang en volg altijd de aanwijzingen op van een verkeersregelaar.
Een oranje knipperlicht betekent dat je mag doorrijden, maar dat je wel extra voorzichtig moet zijn. Op dat moment gelden namelijk de gewone voorrangsregels. Let ook goed op eventuele verkeersborden!
De New Jersey-gebonden buis van de Holland Tunnel zal zes keer per week 's nachts gesloten zijn tijdens daluren vanwege noodzakelijke kritieke reparatiewerkzaamheden . Nachtelijke afsluitingen zullen tot 2025 van kracht zijn.
De renovatie van de Heinenoordtunnel is gestart in 2023 en duurt tot eind 2024. De tunnel gaat dan regelmatig dicht in 1 of beide rijrichtingen.
De A15 loopt van de Maasvlakte via Rotterdam, Gorinchem en Tiel en sluit bij Bemmel (tussen Arnhem en Nijmegen) aan op de A325.
Hinder op A15 bij Rozenburg tot 7 december
De plusstrook (derde rijstrook) is verwijderd om de nieuwe aansluiting A24/A15 in knooppunt Rozenburg mogelijk te kunnen maken. Door het opheffen van de plusstrook is er minder wegcapaciteit beschikbaar. Hierdoor is het extra druk op de weg.
Inclusief vier jaar software-updates.
Dankzij maximaal 4 generaties OS-upgrades en 5 jaar aan beveiligingsupdates blijft uw Galaxy A15 5G langer up-to-date .
Op de website vanAnaarBeter.nl vindt u informatie over wegwerkzaamheden aan rijkswegen, verkeershinder en voordelige reisalternatieven.
De beperkte ruimte, gecombineerd met factoren als beperkt zicht, plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden en de inherente kromming van de tunnel, creëert een omgeving die een aanzienlijke impact kan hebben op de fysiologische reacties van bestuurders, variërend van verhoogde stressniveaus en versnelde vermoeidheid tot aangetast ...
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Waarom vinden er zoveel werkzaamheden plaats? In een grote, drukke stad als Rotterdam zijn werkzaamheden onvermijdelijk. Er vinden werkzaamheden plaats vanwege noodzakelijk onderhoud, maar ook om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren.
File, file en nog eens file: dat is hoe Rozenburgers het verkeer op 'hun' A15 ervaren. Sinds kort is daar namelijk een spitsstrook afgesloten, omdat de Blankenburgverbinding moet worden aangesloten op de weg. Tot en met december is er daardoor kans op extra vertragingen, wat kan rekenen op stevige kritiek van inwoners.
Doorgaans is dit 90 kilometer per uur, maar in de ochtendspits (tussen 06.00 en 09.00 uur) wordt deze snelheid verlaagd naar 70 kilometer per uur.