Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega's die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress.
Het feit dat werknemers elders meer boeiende kansen vinden is misschien wel een van de meest eenvoudige verklaringen voor waarom werknemers hun baan verlaten. Een betere beloning, meer vooruitzichten op promotie, betere opleiding op de werkplek, en andere voordelen kunnen hieruit voortvloeien.
Vertrekkers vinden vaak dat ze onvoldoende aan hun eigenlijke werk toekomen en soms daarin zelfs gehinderd worden door hun direct leidinggevende of een bureaucratische organisatie met veel eisen aan bijvoorbeeld administratie. Vertrekreden is ook dat het werk te zwaar wordt (fysiek of mentaal).
Klagen is een uitlaatklep voor allerlei vervelende emoties, zorgen en behoeften. Door te klagen worden deze erkend. Loyaliteit en betrokkenheid. Klagen kan ook een uiting zijn van betrokkenheid bij het onderwerp en de wens om een bijdrage aan een discussie of probleem te willen leveren.
Wees duidelijk en specifiek: Wanneer je de medewerker confronteert, wees dan duidelijk en specifiek over het gedrag in kwestie. Vermijd aannames of generalisaties over hun bedoelingen. Concentreer je in plaats daarvan op de specifieke acties of woorden die problematisch waren.
Personeelstekort in de zorg in het kort
De belangrijkste oorzaak van het personeelstekort in de zorg is de toenemende zorgvraag door de vergrijzing en toenemende langdurige zorg.
Beroepen in de zorg hebben vaak een hoge werkdruk. Je hebt veel taken en weinig tijd, doet fysiek en emotioneel zwaar werk, je kunt voor moeilijke beslissingen komen te staan, en er zijn veel regels en protocollen waar je kennis van moet hebben. Dit kan leiden tot mentale en fysieke klachten.
Ze gaan met pensioen, bij een andere zorgorganisatie werken of kiezen voor een andere sector. Die laatste groep bestaat vaak uit jonge mensen, die binnen 2 jaar nadat ze een diploma hebben gehaald de zorg alweer verlaten.
Er zijn 3 dingen die mensen helpen om 'in flow' te komen: intrinsieke motivatie, plezier en uitdaging. Ook werkomstandigheden hebben invloed. Denk bijvoorbeeld aan comfort of werkuren. Werknemers die regelmatig in een staat van flow verkeren, zijn meer gemotiveerd, presteren beter en maken makkelijker contact.
Uit een onderzoek van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics blijkt dat de gemiddelde duur van een dienstverband in de VS in 2020 ongeveer 4,1 jaar was. Dit betekent dat de meeste werknemers om de paar jaar van baan wisselen.
Vaak zijn er meerdere redenen waarom je zelf ontslag wil nemen. Er is bijvoorbeeld een conflict op het werk, je vindt het werk niet leuk, je kan niet met je collega's overweg of je wil je met andere dingen gaan bezighouden.
De medewerker voelt zich onvoldoende gewaardeerd
Wanneer de medewerker onvoldoende waardering krijgt van de organisatie kan dit leiden tot demotivatie. Dat uit zich in meerdere zaken zoals: Gebrek aan waardering of aandacht voor de medewerker zit vooral in zaken als gehoord en gezien worden en serieus genomen worden.
Volgens Loonwijzer.nl zijn medisch specialisten en huisartsen de best betaalde zorgmedewerkers. Het CBS zet daarnaast tandartsen en orthodontisten in de top 10 van best betaalde banen. Niet alleen medische beroepen verdienen veel in de zorg. Ook als manager of bestuurder krijg je een relatief hoog salaris.
Werken is in de kern goed voor de gezondheid. Zo biedt werk onder andere inkomen, structuur en zingeving. Werken of aan het werk blijven is goed voor de mentale gezondheid en het kan zelfs bijdragen aan het herstel van mentale problemen [1,2]. Werk verliezen kan leiden tot nieuw ontstane psychische problematiek [3].
Wat is de invloed van hard werken op de gezondheid? Hard werken vormt op zich geen gevaar voor de gezondheid. Het hoeft geen extreme vermoeidheid/stress op te leveren of nog erger, een burn-out. Veel energie geven is geen probleem, als na het werk de energie weer wordt opgeladen.
Ondernemers in de horeca en de detailhandel ervaren het vaakst een personeelstekort. Detailhandelaren noemen de hogere werkdruk met ruim 54 procent het vaakst als belangrijkste gevolg. In de horeca ervaren relatief veel ondernemers gestegen arbeidskosten als belangrijkste gevolg van de krappe arbeidsmarkt.
Waar is het grootste personeelstekort? In september 2022 meldde het UWV dat er in alle beroepsgroepen een tekort aan personeel is. De krapte was het grootst bij ingenieurs, elektriciens, machinemonteurs (techniek), verpleegkundigen (zorg) en softwareontwikkelaars (ICT).
Een personeelstekort ontstaat wanneer bepaalde functies onvervuld blijven. Dit wil zeggen dat er wél vacatures openstaan, maar dat hier niet de juiste of zelfs geen sollicitanten op reageren.
Hoe herken je een negatieve werksfeer? Het herkennen van een negatieve sfeer is deels een gevoelskwestie. Je hebt bijvoorbeeld het idee dat bepaalde teamleden iets voor zich houden of je proeft een sarcastische ondertoon in grapjes.
Een negatieve werksfeer is een werksfeer waarin collega's niet goed samenwerken of elkaar het leven zuur maken. Dit staat werkplezier in de weg, zorgt voor stress en kan ervoor zorgen dat mensen minder productief zijn.