De fuseekogel is een slijtage onderdeel, dat net als de meeste andere auto-onderdelen op den duur zal gaan slijten. Doordat de fuseekogel een onderdeel is van de draagarm ophanging, is het noodzaak dat de fuseekogel tijdig wordt vervangen.
Een fuseekogel is vaak niet los te vervangen. In dat geval zal de draagarm of het fuseestuk (net waar de kogel in gemonteerd is) compleet vervangen moeten worden. De kosten variëren afhankelijk van het type voertuig, de locatie en de garage. Over het algemeen ligt de prijs ongeveer tussen de € 100 en € 400.
Een rammelend geluid bij de ophanging aan de voorkant van de auto is het duidelijkste symptoom van een defecte fuseekogel. Het geluid is afkomstig van de kogel die te los in de kom zit. Een ander bekend symptoom zijn trillingen van de ophanging.
Omdat de fuseekogel een belangrijk onderdeel is voor de veiligheid van de auto kun je begrijpen dat je geen tweedehands of imitatie onderdelen kunt gebruiken. Is de fuseekogel versleten dan is het namelijk levensgevaarlijk om daar mee rond te blijven rijden.
Je dient de fuseekogel te vervangen wanneer de stofhoes gescheurd is of er speling op de fuseekogel zit. Je hoort het dan klapperen. Dit kan meerdere redenen hebben want deze klacht heeft men ook wanneer een stabilisatiestang defect is.
Een bonkend geluid wordt veroorzaakt doordat de versleten kogelgewrichten rammelen wanneer de ophanging omhoog en omlaag boven de weg beweegt. Het piepende geluid wordt veroorzaakt door de rubberen hoes die het vet in het kogelgewricht beschermt; wanneer de hoes beschadigd is, begint het kogelgewricht te piepen.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
De stuurstang heeft aan beide kanten een kogelgewricht. Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel.
Er zijn meerdere redenen waarom het onverstandig is om met versleten schokdempers door te blijven rijden. Ten eerste wordt de auto minder voorspelbaar tijdens het rijden, wat de veiligheid in het gedrang brengt. Daarnaast kan het leiden tot verdere schade aan de auto.
Ervaar je een deinend gevoel in bochten en blijft de auto lang nadeinen na verkeersdrempels? Mogelijk zijn een of meer schokdempers versleten. Dat kan gevaarlijk zijn. Rij voorzichtig naar een garage en laat de schokdempers nakijken en zo nodig vervangen.
Oorzaken kapotte fuseekogel
Over het algemeen gaan ze dan ook zeer lang mee en moeten ze pas na meer dan 100.000 kilometer op de teller vervangen worden. Op den duur zal er speling tussen de kogel en de kom ontstaan, waardoor het niet meer soepel scharniert en trillingen veroorzaakt.
AC4 Als een stuur- of fuseekogel een slijtagespeling heeft die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben. AC5 Als 1 of meer onderdelen van het remsysteem slijtage hebben en op korte termijn aan vervanging toe zijn.
Het vervangen van een wiellager kost gemiddeld tussen de € 300 en € 600. De prijs is afhankelijk van het merk en type auto, waar de wiellager zit (voor of achter) en het uurtarief van de garage.
Een fuseekogel is een onderdeel van de auto en dient als verbindingsstuk tussen de draagarm en het fuseestuk. Het fuseestuk is het gedeelte waar de remschijf, remklauw en naaf zich bevinden. Een fuseekogel is dus te vergelijken met een schoudergewricht: dit scharnier dient als een belangrijke verbinding in de draagarm.
In de APK regelgeving zijn duidelijke regels en procedures vastgelegd met betrekking tot de controle van fusee-en stuurkogels. De hoeveelheid toegestane slijtagespeling is 1 mm boven de eventueel oorspronkelijke speling. Dit geldt voor zowel axiale als radiale speling.
Ongebruikelijke kloppende geluiden tijdens het draaien aan het stuur van de auto is een van de symptomen van een kapotte stuurkogel. Het niet gelijkmatig slijten van de banden kan ook een aanwijzing zijn, hoewel dit ook door andere oorzaken kan gebeuren.
Het is dus belangrijk dat zij hun werk probleemloos doen. De gevolgen van een kapotte stuurkogel kunnen namelijk desastreus zijn: Je auto is niet meer bestuurbaar, omdat er geen contact meer is tussen de stuur en de voorwielen.
Symptomen van een versleten of defecte stuurkogel
Onstabiel stuurgedrag: Wanneer een stuurkogel versleten is, kan het stuurwiel een losse of slingerende sensatie geven, vooral bij hogere snelheden. Slechtere stuurprecisie: Bij het draaien van het stuur voelt u dat de auto vertraagd of minder nauwkeurig reageert.
Symptomen van een defecte draagarm
De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen.
Ongebruikelijke geluiden – Wanneer schokdempers en veerpoten versleten zijn, hoort u misschien een klikkend of kloppend geluid. Dit geluid wordt veroorzaakt door metaal-tegen-metaal contact wanneer de schokdemper of veerpoot tegen zijn aanslag komt als over een drempel wordt gereden.
Een wiellager heeft een beperkte levensduur en kan na verloop van tijd slijten. Ook kan 'ie beschadigd raken, bijvoorbeeld als je een stoeprand raakt of als er vuil of water in komt. Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.
Wat kost het om de fuseekogel te vervangen
De kosten voor het vervangen van de fuseekogel bedragen ongeveer € 100 tot € 330 voor een nieuw onderdeel en het bijbehorende arbeidsloon voor het plaatsen ervan.
Geluid van het voorwiel in bochten
Als je merkt dat je auto kraakt bij sturen naar links hoort, is het tijd om de remblokken en remschijven te controleren. Deze onderdelen zijn essentieel voor de veiligheid en het rijcomfort.
Onbalans in de band/velgcombinatie of in iets dat met dezelfde snelheid meedraait is een bekende veroorzaker van trillingen. Bij onbalans is de trilling meestal voelbaar bij een vaste snelheid en verdwijnt weer wanneer er sneller wordt gereden. Het advies is dus om als eerste de wielen te laten controleren op onbalans.