Een proces model geeft namelijk een transparant beeld, omdat het precies laat zien hoe het werk gebeurt en bovendien een basis biedt voor bijvoorbeeld externe audits – erg belangrijk voor bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement en risicomanagement. Zonder duidelijke procesmodellen is automatisering lastig.
Een procesmodel is een schematische weergave van de stappen die betrokken zijn bij een proces, van begin tot eind. Het beschrijft de verschillende activiteiten, beslissingen, en de volgorde waarin ze plaatsvinden.
Doel van procesbeschrijvingen
Procesbeschrijvingen geven inzicht in een proces, helpen teams om te brainstormen over ideeën voor procesverbetering, verbeteren de communicatie en leveren procesdocumentatie op. Door processen in kaart te brengen, worden inefficiënties, herhalingen en vertragingen zichtbaar.
Processen helpen om systematisch zicht te krijgen op het geheel aan activiteiten dat in een organisatie wordt uitgevoerd en hun samenhang. Dus niet alleen productie, maar ook ontwikkeling, besturing, commercie, etc. Bedenken en beschrijven van processen is belangrijk.
Registraties zorgen ervoor dat je grip krijgt op de output van de processen. Hiermee zie je wat de processen verrichten wanneer er volgens de procedures wordt gewerkt. Wanneer je ziet dat dit niet de gewenste output oplevert, kan hierop meteen actie ondernomen worden.
Het in kaart brengen van zowel het huidige als het gewenste proces is vaak nuttig om verbeteringen door te voeren, bijvoorbeeld om klantgerichter te werken, de output te verbeteren, een uniforme en gestandaardiseerde werkwijze in te voeren of de efficiëntie te verbeteren.
Visie op mensen (Talenten)
Bij procesgericht werken krijgt dat vorm bij multidisciplinaire teams, waarin het samenstellen op basis van talenten een uitgangspunt is. Bovendien zetten deze organisaties zich voor de ontwikkeling van mensen zodat hun vakmanschap groeit. De voordelen hiervan zijn groot.
Het werkproces is afhankelijk van een eenvoudige formule van een enkele invoer en een enkele uitvoer. Bijvoorbeeld, een werknemer dient een projectgoedkeuringsformulier in, de manager keurt het goed en het project begint . De indiening is de invoer, terwijl de goedkeuring de procesuitvoer is.
Een procesmanager moet in de aanloopfase vijf fases doorlopen, te weten verkennen, verbinden, vergroten, versnellen en vieren of verwerken.
Het beschrijven van processen draagt bij aan betere bedrijfsresultaten, verbetert de onderlinge verbinding tussen collega's en afdelingen en zorgt voor een betere klantbeleving. In dit artikel lees je waarom procesmanagement belangrijk is en hoe je dit toepast binnen je eigen afdeling of organisatie.
Een proces is een serie van opeenvolgende activiteiten. Deze activiteiten hebben een duidelijk doel: een eindresultaat.” Het zijn dus een aantal activiteiten die elkaar opvolgen met als doel een bepaald resultaat. Vaak doe je dit min of meer op dezelfde manier, het wordt een routine of gewoonte.
Processen zorgen voor een uniforme werkwijze. Dit levert herkenbaarheid op, verkleint foutkansen, vergroot de productiviteit en dus uiteindelijk de groei van je bedrijf als geheel. Heb je geen goede werkbeschrijvingen? Dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld onnodig hoge kosten maakt.
Procesgericht werken is het creëren van een samenhang tussen werkzaamheden, waardoor processen optimaal uitgevoerd kunnen worden. Bij deze vorm van werken worden eigenlijk alle processen op elkaar afgestemd. Door de processen op elkaar af te stemmen, kan het eindresultaat alleen maar beter worden.
Definitie van doelgerichtheid
Doelgerichtheid is het vermogen om duidelijke doelen te stellen en vastberaden naar die doelen toe te werken. Dit omvat het identificeren van prioriteiten, het ontwikkelen van een plan en het nemen van actie om resultaten te bereiken.
Procesverbetering heeft als doel zwakke punten en knelpunten in je bedrijfsvoering weg te nemen. Door die zwakke punten op te sporen, kun je je bedrijf helpen om: De uitvoeringsduur van processen te verkorten. De efficiëntie en kwaliteit van processen te verbeteren.
Conclusie. De standaardisatie van werkprocessen is een essentieel onderdeel van het succes en de efficiëntie van elke onderneming. Het standaardiseren van uw werkproces kan resulteren in verbeterde productiviteit, verminderde variabiliteit, minder fouten, verhoogde doorstroming en meer accurate gegevens.
Korte typering van actoren (betrokkenen) Bij elke organisatieverandering zijn verschillende v/m-rollen (initiatiefnemer, sponsor, regisseur, medestander, trekker, uitvoerder, slachtoffer) te onderscheiden. Deze rollen treden in een bepaalde volgorde op en zo groeit het aantal betrokkenen gaande het veranderingsproces.