De kascommissie heeft als taak om te controleren of de informatie die het Bestuur van een stichting of een vereniging heeft opgenomen in het financieel verslag toereikend en correct is. De kascommissie bestaat uit minimaal 2 personen.
De kascommissie (ook: kascontrolecommissie, soms afgekort tot kcc, kkk, kascie, of kasco) van een vereniging is een speciale, onafhankelijke commissie die de boekhouding van de vereniging controleert. De belangrijkste taak van de commissie is het controleren van de jaarrekening, gemaakt door de penningmeester.
Als kascommissie moet je alle boeken en bescheiden van de vereniging kunnen bekijken. Denk hierbij aan de financiële administratie en de ledenadministratie, maar ook de notulen van bestuursvergaderingen. Het bestuur is verplicht om deze informatie te verstrekken.
Zij onderzoekt het financieel verslag en of de (wettelijke) regels worden nageleefd. Het instellen van een kascommissie is wettelijk verplicht, tenzij de boeken door een externe accountant worden gecontroleerd of er een raad van toezicht/commissarissen is.
Als er geen kascommissie is, dan zal een accountant of een raad van commissarissen de jaarstukken moeten controleren, dat staat in de wet (art.2:48 BW).
De leden worden voor één jaar benoemd en maximaal twee maal herbenoemd. Het bestuur doet elk jaar in de algemene leden vergadering een benoemingsvoorstel voor de vacature(s) in de kascommissie dat is afgestemd met de voorzitter van de nog fungerende kascommissie.
Het is altijd de ledenvergadering die decharge geeft aan het bestuur.
Een kascommissie controleert of het financieel verslag dat het bestuur jaarlijks opstelt, in orde is. Bijna alle verenigingen hebben een kascommissie. Als een deskundige kascommissie een gedegen controle van het financieel verslag heeft uitgevoerd, kan het bestuur gefundeerd vertrouwen dat dit verslag oké is.
Een kascontrole begint altijd met het tellen. Al het kasgeld wordt geteld, van het grootste biljet tot de kleine eurocenten. Zo'n telling wordt vaak 's avonds uitgevoerd, bij het sluiten van de winkel. Een ideale manier om de telling uit te voeren is door telkens met twee de telling te doen.
De kascommissie wordt jaarlijks benoemd. Ontslag van de commissie of van een commissielid door het bestuur is niet mogelijk.
Elke vereniging binnen de KNMO is verplicht om een kascommissie te hebben. Deze verplichting vloeit voort uit de wet: de wetgever wil dat elke jaarrekening gecontroleerd wordt vóórdat de ledenvergadering deze goedkeurt. Ook in vrijwel alle statuten staat voorgeschreven dat er een kascommissie moet zijn.
Kascontrole. Bij het regelmatig bijwerken van je kasboek hoort ook het natellen van je kasgeld. Je kasgeld moet overeenkomen met het saldo in het kasboek. Een wekelijkse kascontrole komt in de praktijk vaak voor.
Decharge is om te voorkomen dat bestuurders tot in de lengte der jaren worden aangesproken. Ze worden na het verlenen van decharge dus niet meer verantwoordelijk gehouden van dingen die zijn afgevinkt. Hiermee accepteert de vergadering dat de bestuurders hun taak naar behoren hebben verricht.
De penningmeester is, als lid van het bestuur, samen met de andere bestuurders verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de vereniging. Daarnaast is een penningmeester de persoon binnen de vereniging die zich bezighoudt met de financiën. Alles wat met geld te maken heeft, gaat langs de penningmeester.
De penningmeester (M/V) regelt de financiële administratie van een vereniging, commissie, club of stichting. Dit is geen beschermd beroep met een keurmerk; in feite kan iedereen met affiniteit voor boekhouden een penningmeester worden.
Iedere bestuurder kan op grond van artikel 6:162 BW door iedere (rechts)persoon aansprakelijk worden gesteld voor een onrechtmatige daad die hij/zij heeft gepleegd namens de vereniging. Er moet dan sprake zijn van een rechtshandeling die in strijd is met de wet of hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt.
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een penningmeester van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens penningmeester en secretaris.
Het dechargeren, kwijten of uitslaan van een persoon is het ontlasten van een persoon van een bepaalde verantwoordelijkheid, zijnde een takenpakket, functie, ambt of verplichtingen in het algemeen.
Bij decharge worden bestuurders door (het daartoe bevoegde orgaan binnen) de. » Meer over rechtspersoon rechtspersoon ontslagen uit hun verantwoordelijkheid voor het door hen gevoerde (financieel) beleid. Door te dechargeren keurt de rechtspersoon het beleid als het ware goed.
Het verlenen van décharge is niet verplicht. Wel is het goed gebruik décharge als vast afzonderlijk onderdeel op de agenda te plaatsen van de jaarlijkse algemene (leden)vergadering. Van belang is dat met de vaststelling van de jaarrekening van de rechtspersoon niet automatisch ook décharge wordt verleend.
De Kascommissie controleert de jaarstukken en brengt van haar bevindingen verslag uit aan de ALV. De Kascommissie heeft dus een controlerende en een adviserende taak.
De jaarrekening van een VvE moet binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar gereed zijn. De jaarrekening van een VvE moet worden gecontroleerd door een kascommissie of een externe accountant. In het geval van een kascommissie: de kascommissie moet bestaan uit minimaal twee bij de VvE aangesloten leden.