In de klimsport wordt de dubbele achtknoop gebruikt; je krijgt hierdoor een niet schuivende lus die vrij makkelijk weer los te krijgen is. Ook is gemakkelijk te zien of de knoop goed gelegd is (veiligheid). De lus wordt gebruikt om aan de klimgordel vast te maken.
Een achtknoop of Vlaamse steek is een knoop die aan het einde van een lijn gelegd wordt als stopperknoop, dus met als doel de doorsnede van de lijn te vergroten, om zo bijvoorbeeld te voorkomen dat de schoot op een zeilboot uit een blok of een leioog schiet.
Een wurgsteek is een knoop waarmee een lijn aan een paal of iets dergelijks bevestigd kan worden. De knoop lijkt enigszins op de mastworp, maar kenmerkend voor deze knoop is dat hij zichzelf steeds verder vast trekt.
De Paalsteek. De paalsteek is een simpele knoop om een mooie lus te maken waarmee je iets kan vastzetten. Het is een hele sterke knoop en kan dus zware ladingen dragen, mits het touw ook sterk genoeg is. De lus zal niet strakker of losser worden.
Een door zeelieden gebruikte knoop om een touw vast te maken.
De aanmeerknoop, of halve steek, is de meest gebruikte knoop om meertouwen vast te leggen. Begin door de lus aan het touw door de schoenplaat de schuiven, onder de bovenkant van de schoenplaat door. Wikkel de lus dan over de armen van de schoenplaat en trek aan het losse touw om vast te trekken.
Verbind een touw aan het midden van een ander touw met de magnussteek (rolling hitch). Wikkel het uiteinde van het ene touw twee keer rond de hoofdlijn. Trek hetzelfde uiteinde over de twee wikkelingen en stop het onder de hoofdlijn -- trek door om strak te trekken.
Wanneer we de wind uitleggen in 'knopen': Een knoop is een eenheid van snelheid die gebruikt wordt in de scheepvaart. Een knoop is een zeemijl (1852meter) per uur. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/h of 0,5144… m/s.
Eén lus ondersteunt het lichaam, rond de borst en onder de armen, en de andere ondersteunt de benen onder de knieën. De Brandweerlus bestaat uit een Handboeiknoop afgewerkt met een vergrendelde Halve steek rond elke lus. De lussen blijven verstelbaar totdat de Halve steken worden vastgezet.
Bijna elke gordel heeft een zogenaamde inbindlus/zekerlus. Dat is de lus die door iedereen gebruikt wordt om het zekeringsapparaat met een karabiner aan te bevestigen.
De achtknoop
Het is een knoop die simpel is om te maken en die je goed kan controleren. Vrijwel iedereen kan de knoop herhalen nadat iemand 'm één keer heeft voorgedaan. Er zitten eigenlijk geen nadelen aan de achtknoop, of het moet zijn dat de knoop na een flinke val niet makkelijk los te maken is.
Leg aan 1 kant een stevig knoop in de scheerlijn. Je hebt nu aan de onderzijde van de spanner een lus en aan de bovenkant een losse lijn. Als je de lijn vasthoudt en de lus naar onder trekt dan moet de spanner met de bolle zijde de lijn aan de andere kant vastzetten.
Een goede zeemansknoop is snel en makkelijk te leggen, betrouwbaar en gemakkelijk weer los te maken. De mastworp is er ook zo'n een. Om een stootwil aan de reling te beleggen gebruiken wij dus de mastworp, een van de meest gebruikte knopen aan boord.
Het is allebei goed. Aanmeren en afmeren betekenen allebei 'een schip vastleggen aan de wal, aan een kade, steiger, enz.
Een knoop is een zeemijl per uur. Een zeemijl is gedefinieerd als precies 1852 meter. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/h ofwel 0,5144... m/s.
Aanmeren met je boot
Neem landvasten altijd dubbel. Ga langzaam vooruit zodat de boot nu optimaal evenwijdig aan de steiger ligt. Bevestig nu het landvast aan de voorzijde aan één van de bolders. Hierna maak je de boot met twee springen vast om te voorkomen dat je schip teveel kan bewegen.