Om bedrijven te stimuleren minder CO2 uit te stoten bij hun productieproces is er sinds 1 januari 2021 een nationale heffing op CO2-uitstoot in de industrie. De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) voert de regeling uit.
De CO2-heffing koppelt een prijs aan de industriële emissie van een ton CO2. In 2021 is die prijs 30,48 euro. Het tarief loopt daarna ieder jaar op tot 2030. De hoogte van het tarief is zo vastgesteld dat het reductiedoel van 14,3 Mton CO2 in 2030, met 75% zekerheid gehaald wordt.
Energieverbruiker wordt economisch naar energiezuinig en duurzaam gedirigeerd. Enorme stimulans voor economie rondom energiebesparing en duurzame opwekking. Subsidies op duurzame energie kunnen op kortere termijn afgeschaft worden. Belasting op arbeid kan verlaagd worden door extra inkomsten CO2-tax.
CO2-belasting. Een CO2-belasting, CO2-taks, CO2-heffing of koolstofbelasting is een belasting die wordt geheven op het koolstofgehalte van brandstoffen en is, net als bij emissiehandel, een manier om een prijs op CO2-uitstoot te zetten.
Om de uitstoot van broeikasgassen kosteneffectief terug te dringen is de Europese Unie in 2005 gestart met een emissiehandelsysteem. De CO2-prijs was hoog, 30 euro per ton in 2008, maar schommelt sinds 2012 tussen de 3 en 9 euro per ton.
Per ton uitstoot levert een bedrijf één emissierecht in. Heeft een bedrijf meer emissierechten dan het uitstoot? Dan mogen ze de overgebleven rechten verkopen aan andere bedrijven die meer uitstoten dan ze emissierechten hebben. Deze handel loopt in Europa volgens het EU-ETS – European Union Emissions Trading System.
Voor elke ton CO2 die ze uitstoten, moeten bedrijven een emissierecht inleveren. Er zijn verschillende manieren om aan die rechten te komen. Ze kunnen emissierechten kopen op veilingen en handelsplatformen of van andere bedrijven. Onder bepaalde omstandigheden krijgen ze gratis rechten van de overheid.
De Klimaatwet moet burgers en bedrijven zekerheid geven over de klimaatdoelen: 49% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Om dit doel te halen, hebben de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties een Klimaatakkoord gesloten. Er staan ook afspraken in die partijen onderling hebben gemaakt.
De meeste bedrijven hebben 4 opties om hun CO2-uitstoot te verminderen: energie besparen, inkoop verduurzamen, vervoer vergroenen en zuiniger zijn met grondstoffen. Met die opties kun je beter vandaag dan morgen beginnen, zegt Rob van der Rijt.
Dan stellen wij de CO2-uitstoot als volgt vast: 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 juli 2020 tot heden. 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
ETS staat voor Emission Trade System en is het handelssysteem in Europa voor de CO2-uitstoot van de industrie. Een industrieel bedrijf moet in dat systeem voor elke ton (1000 kilogram) CO2 dat het uitstoot één emissierecht inleveren. Die emissierechten kunnen worden gekocht en verhandeld.
Een deel van de jaarlijkse CO2-uitstoot van installaties onder de CO2-heffing industrie wordt vrijgesteld van de heffing. De vrijgestelde uitstoot wordt uitgedrukt in zogeheten dispensatierechten (DPR's). Één DPR staat gelijk aan de uitstoot van 1 ton CO2.
Inademen: Sufheid, versnellen en verdiepen van ademhaling, licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor, duizeligheid, verwarring en gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos.
De dichtheid van CO2 = 1,78 kg per m3 , terwijl die van lucht 1,16 kg per m3 is. Hiermee is CO2 zwaarder dan lucht.
In een niet-geventileerde ruimte waar mensen verblijven en CO2 (koolstofdioxide) uitademen loopt het CO2-gehalte langzaam op. Een maximum van 800 ppm (parts per million) is ideaal, 1.000 ppm acceptabel en 1.200 is de bovengrens. Ter vergelijking: in de buitenlucht ligt het CO2-gehalte al snel onder de 500 ppm.
Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
CO2-heffing industrie vanaf 1 januari 2021
Sinds 1 januari 2021 geldt voor industriële bedrijven met een hoge CO2-uitstoot een nationale CO2-heffing. Zo worden bedrijven meer gestimuleerd om bij hun investeringen rekening te houden met de gevolgen van CO2-uitstoot voor mens en milieu.
De huidige prijs van een CO2-recht (= 1 ton CO2) zit eindelijk in de lift. Waar in 2017 de prijs nog ruim onder de 10 euro lag, is de prijs in 2021 flink gestegen. Momenteel schommelt de prijs rond de 87 euro per ton CO2 (mei 2022).
Als samenvatting uit de diverse studies kan besloten worden dat de jaarlijkse CO2-compensatie varieert tussen 21,77 kg CO2/boom tot 31,5 kg CO2/boom. Om 1 ton CO2 te compenseren zijn er vervolgens 31 tot 46 bomen nodig. In Europa staan er per hectare 300 tot 500 bomen.
De prijs van emissierechten is in 2021 gestegen naar rond de 50 euro, als de prijs rond het huidige niveau blijft zal de opbrengst voor Nederland navenant meestijgen.