een moderne accu raakt sneller uitgeput wanneer we die volledig opladen en ontladen; ook stijgt de mechanische en thermische belasting wanneer de resterende capaciteit beneden de 30 procent daalt; en bij het opladen wanneer men de 70 procent overschrijdt.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood. Als na diepe ontlading de herlading achterwege blijft, zal het loodsulfaat uitkristalliseren.
De accu gaat langer mee bij gedeeltelijke ontladingen en vaker opladen dan bij volledige ontladingen. Liefst minimaal 20% capaciteit behouden. Niet te vaak volledig ontladen/laden vanwege slijtage. Volledig ontladen is niet schadelijk.
Types oplaadbare batterijen
De NiMH's leveren een constantere stroom. Beide batterijen mogen niet overladen worden (dan gaan ze kapot, na het laden mogen de batterijen niet te warm zijn), al zijn NiMH's daar gevoeliger voor.
Capaciteit Nimh oplaadbare batterijen
U dient dan wel rekening te houden met de capaciteit van de oplaadbare batterijen. Heeft u bijvoorbeeld een DECT telefoon waarvan de batterijen aan vervanging toe zijn, dan volstaan vaak oplaadbare batterijen met een lage capaciteit.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Lange inactiviteit van de auto kan ook een lege accu veroorzaken. Heeft de auto een lange tijd stilgestaan of rijdt u enkel korte stukjes, dan kan de accu niet goed bijladen. Uiteindelijk zal de accu steeds verder leeglopen door de stroomverbruikers, zoals het alarm of de boordcomputer van de auto.
Een accu slijt sneller of raakt defect door onder andere: - Te diepe ontlading. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%. Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
De gasvorming ontstaat als de batterij het te heet krijgt. Dat kan onder meer als je ze te vaak oplaadt, door een productiefout, door een verkeerde of slechte oplader, als de batterij faalt door ouderdom of door een productiefout.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Waarschijnlijk zal de meeste elektrische apparatuur waar deze oplaadbare batterij in gebruikt wordt zichzelf al uitschakelen waardoor de oplaadbare batterij niet geheel ontladen raakt. Dit is echter niet altijd het geval zoals bijvoorbeeld bij gebruik in bepaalde zaklampen met een gloeilampje.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Een nadeel van oplaadbare batterijen is dat ze zichzelf langzaam ontladen. Als je volledig opgeladen batterijen niet gebruikt, zijn ze na verloop van tijd alsnog leeg. Dat kan vervelend zijn, maar is eigenlijk alleen lastig als je de batterijen zeer sporadisch gebruikt.
Alkaline batterijen gaan langer mee. Ze lopen bijna niet leeg, maar zijn wel belastend voor het milieu. Ze zijn op langere termijn duurder. Je gebruikt ze voor apparaten met een laag verbruik; zoals klokjes, rekenmachines, horloges of afstandsbedieningen.
Lithium AA batterijen gaan langer mee
Wilt u een AA batterij met een langere levensduur , dan dient u te kijken of uw toepassing geschikt is voor lithium AA batterijen. Lithium AA batterijen hebben een piekvermogen van ongeveer 3000 mAh en gaan veel langer mee dan alkaline AA batterijen.