Waarom auto's kopen in Duitsland: Lagere prijzen voor autohandelaren. Tot slot: door het grote aanbod zijn de auto's in Duitsland gemiddeld goedkoper dan in Nederland. Zelfs als de BPM wordt meegerekend die je betaalt bij invoer van een auto zijn de prijzen nog altijd lager.
Waarom is een auto in Duitsland goedkoper? Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Koop je een auto buiten de EU, dan moet je dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat je bij binnenkomst in de EU tegenkomt. Om het voertuig te declareren, moet je bij het douanekantoor het IM- of EU-document, de aankoopfactuur en het buitenlandse kentekenbewijs tonen.
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
U kunt dus ook een uit Duitsland te importeren auto in een Financial Lease of private finance constructie rijden. U kunt de te leasen import-auto tot maximaal de aanschafprijs exclusief BTW financieren voor Financial Lease en inclusief BTW voor private finance (privé financiering).
Naast de merkdealers en autobedrijven is veel gevallen ook een auto kopen van een particulier in Duitsland zeker het overwegen waard. Uiteraard zijn er wel een aantal zaken waar je op dient te letten en zitten er verschillende voor maar ook nadelen aan.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
eBay-Kleinanzeigen.de
Hier vindt je advertenties van verkopers in heel Duitsland. eBay is de eigenaar van het Nederlandse Marktplaats. Op eBay Duitsland kan je terecht voor veilingen om iets te kopen of te verkopen.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Het antwoord op die vraag is heel simpel. Ja, een ingevoerde auto is minder waard dan een auto die door een Nederlandse dealer voor het eerst is afgeleverd.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
Papieren
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
De hoogte van de BPM is bij een motor eenvoudig te berekenen. Als de netto cataloguswaarde minder dan € 2133 is, dan betaal je 9,6 %. Als de waarde hoger is dan € 2133 dan wordt er 19,4 % gerekend, maar dan mag je daar nog € 210 vanaf trekken.