Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Dit is een druppellader en zo werkt het! Wat is een druppellader (nu eigenlijk precies)? Een druppellader die is aangesloten op een accu houdt deze accu geladen en daarmee actief, door deze pulserend bij te laden. Dit voorkomt dat de accu leegraakt of expliciet gezegd: diep ontladen raakt en daarmee stuk gaat.
Het idee is dat een druppellader de accu van je motor langzaam bij 'druppelt', in tegenstelling tot een normale acculader. Hierdoor loop je niet het risico dat je accu overladen raakt en kun je je accu langdurig aan een druppellader aansluiten, bijvoorbeeld tijdens de winterstalling, zonder dat deze je accu beschadigt.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
3 jaar meegaat omdat de accu ongemerkt vele (minimale) laadcycli ondergaat. Nu trek ik regelmatig de stekker uit de muur op de oprit zodat de caravan in de periode van maart tot oktober alleen op de campings en telkens een enkele dag op de oprit aan de 230V is aangesloten en dus de accu op de actieve druppellader.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Een acculader laadt de accu in één keer helemaal op. Een druppellader is zo ingesteld dat deze de accu met kleine beetje oplaadt, of 'bij druppelt'. Druppelladen wordt ook wel intelligent laden genoemd omdat de accu stapsgewijs wordt opgeladen.
Kan ik een oplader alsmaar in het stopcontact laten zitten? Als er geen apparaat meer op is aangesloten, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit noemen we ook wel sluipverbruik.
Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen.
Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft. Daarnaast is ook de capaciteit van de accu van belang. Deze wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). U vindt de capaciteit terug op de accu.
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Je steekt een druppellader in een stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de batterijen. De oplader zet vervolgens de elektriciteit om in stroom die in de batterijen kan worden opgeslagen. De batterijen halen langzaam energie uit de opladers, waardoor de kans op schade wordt beperkt.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).
Een druppellader werkt op dezelfde manier en zorgt voor een lange levensduur van de accu. Het aansluiten van de druppellader is eenvoudig. Sluit de klassieke krokodillenklemmen aan op de accupolen, steek de stekker in het stopcontact en kies een laadmodus.
Je druppellader levert 0.5Ax14V= 7 Watt. Dan heb je nog verliezen in de lader zelf, hoeveel dat is , is koffiedik kijken, maar stel dat de verliezen 8 Watt zijn, dan is je verbruik aan de netspanningszijde dus 7+8 Watt.
Een druppellader op je motor aansluiten
Bij de meeste motoren zit de accu onder het zadel. Verwijder je zadel en bevestig de aansluitsnoer van de druppellader op de plus- en minpool van je accu. De aansluitsnoer van de druppellader is voorzien van een rood en zwart oogje dat je om de schroefjes van je accu kunt doen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.
De acculader moet dezelfde spanning hebben als de accu, dus bij een 12 V accuspanning is een 12 V acculader nodig, en bij een 24 V accu een 24 V acculader. 3. Om de accu's veilig en snel te laden is voldoende laadstroom nodig (gemeten in Ampères).
Over het algemeen zult u een 12V-lader nodig hebben, dit is het meest gangbaar. Alleen voor vrachtwagens, grote boten, etc. kunt u een 24V-lader nodig hebben. In het geval van een oldtimer is meestal een 6V-lader nodig.