Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Een drijvend dok is een installatie om schepen voor reparatie en of inspectie uit het water te halen en weer te water te zetten. Anders dan een droogdok bestaat het uit een drijvend platform, dat door middel van ballasten onder water gebracht kan worden.
Een voorwerp drijft in een vloeistof als de dichtheid van de vloeistof groter is dan de dichtheid van het voorwerp. Als de dichtheid van het voorwerp groter is dan die van de vloeistof, dan zal het voorwerp zinken. Als de dichtheden precies gelijk zijn, zal het voorwerp zweven.
Een boot of schip drijft, omdat de opwaartse kracht van het water even groot is als het gewicht van het schip. Het volume van het schip dat zich onder water bevindt, is in dat geval dus - volgens de wet van Archimedes - van die omvang dat een even groot volume water evenveel weegt als het volledige schip.
Die opwaartse druk noemen we drijfkracht en daar maken boten ook gebruik van. Een zware boot zinkt als zijn gewicht niet voldoende verdeeld is, want dan kan het water niet hard genoeg terug duwen. Maar als diezelfde last over voldoende oppervlakte verdeeld is, blijft hij drijven.
Hoe kan dat nou? Het bootje drukt op het water en wil zinken, maar het water duwt gewoon terug. Dat noem je de opwaartse kracht. Zolang die opwaartse kracht groter is, blijft het bootje drijven.
Een voorwerp drijft in een vloeistof als de dichtheid van de vloeistof groter is dan de dichtheid van het voorwerp. Als de dichtheid van het voorwerp groter is dan die van de vloeistof, dan zal het voorwerp zinken.
De kans dat een schip zinkt is klein.
The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012. Een van de grootste ongelukken in de recente geschiedenis was het zinken van de Costa Concordia in 2012.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
Zout water
Als iets lichter is dan water dan drijft het, als iets zwaarder is dan water zinkt het. Als je zout bij het water doet blijft een stuk klei even zwaar, maar wordt het water zwaarder (de dichtheid van het water wordt groter). Het water wordt zwaarder dan de klei.
De soortelijke massa van de mens kan actief worden beïnvloed door het volume te vergroten en de massa nagenoeg gelijk te laten. Dit gebeurd door in te ademen. Door inademing zetten de longen uit en stijgt dus het volume zonder dat de massa noemenswaardig wijzigt.
Het materiaal van een voorwerp bepaalt of het voorwerp drijft of zinkt. Je kunt zeggen: massieve voorwerpen van hetzelfde materiaal blijven (altijd) drijven, dan wel gaan (altijd) zinken. Het gewicht van het materiaal bepaalt of het voorwerp drijft of zinkt.
Lekkende elementen op het dek (schroefgaten, platen, verstaging). Overal waar door de huid van het schip is geboord, of zaken bevestigd zijn, (handvatten, wandputtingen) kunnen - zeker mits onvoldoende gekit - lekkages ontstaan waarvan het water zich uiteindelijk in de bilge verzameld.
Waarom zinken schepen? Stijgt de massadichtheid boven die van water dan zal het schip zinken. In dit geval is het schip overladen. Het verplaatst te weinig water om zijn gewicht drijvende te houden.
Een schip is een vervoermiddel voor transport over wateroppervlakken. Het belangrijkste kenmerk van een schip is het drijfvermogen, dat bij waterverplaatsende schepen, de meest voorkomende scheepsvorm, wordt geleverd door de romp. Deze constructie zorgt voor de sterkte en waterdichte afsluiting van een schip.
De kracht die ervoor zorgt dat het schip weer stabiel ligt is de vormstabiliteit, dat is de vorm van het onderwaterschip dat door de helling van het schip veranderd is. Er is nu aan de “lage” kant meer water verplaatst dan aan de “hoge” kant.
Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
Zout en modder
Zwemmen in de Dode Zee is iets wat veel mensen ooit een keer willen doen. Je stapt in het koele water. Zonder moeite blijf je aan de oppervlakte drijven, zinken is onmogelijk.
Het meer staat bekend om zijn hoge zoutgehalte - daardoor kun je er op drijven. Het is een natuurlijke spa die mineralen bevat die sinds de tijd van Cleopatra gebruikt worden voor de behandeling van huidziekten.
En wat ook heel bijzonder is, in het zoute water blijf je drijven, zonder dat je er iets voor hoeft te doen! Omdat het water in de Dode zee voor een derde uit zout bestaat, is het veel zwaarder water dan normaal. En daarom kun je er gewoon op drijven.