Het gebeurt iedereen wel een keer: een schroef die dolgedraaid raakt. Een dolgedraaide schroef kan door twee dingen ontstaan: door kapot schroefdraad of een kapotte schroefkop. En in beide gevallen is de schroef nauwelijks nog fatsoenlijk los te draaien met een schroevendraaier.
Een dolgedraaide schroef ontstaat vaak doordat de schroevendraaier niet hard genoeg wordt ingedrukt of omdat de maat van de schroevendraaier niet goed overeenkomt waardoor je weinig grip op de de kop van de schroef hebt.
Als je het woord DROL onthoudt, draai je altijd in goede richting! Onthoud dat DROL voor deze letters staat: Dicht Rechts, Open Links.
Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven
Een twee componentenlijm in het gaatje spuiten en dan het schroefje er in. Evt. het schroefje vooraf licht invetten zodat je het later weer los kunt krijgen. Een hollewandplug kan ook een optie zijn.
Probeer eerst een kortere schroevendraaier met een dikkere kop te gebruiken. Oefen neerwaartse druk uit en probeer de schroef langzaam te verwijderen. Als dit niet werkt probeer je een schroevendraaier met een andere kop te gebruiken. Probeer een platte schroevendraaier als het om een kruiskopschroef gaat.
Als je geen platte schroevendraaier hebt, kun je eigenlijk ieder plat voorwerp gebruiken om de schroef te verwijderen. Gebruik een kaart. Probeer een plastic kaart zoals een creditcard te gebruiken om de schroef los te draaien. Zet de rand van de kaart in de groef en draai tegen de klok in om de schroef los te maken.
Anti-inbraakschroeven zijn speciale schroeven die maar in één richting gedraaid kan worden. Door de One-Way schroefkop kunnen anti inbraakschroeven niet terug gedraaid worden. Deze schroeven kunnen met normaal gereedschap ingedraaid worden. Anti inbraakschroeven worden vaak bij inbraakbeveiliging gebruikt.
Draaien in wijzerzin, met de wijzers van de klok mee. Draaien in wijzerzin (Vlaanderen), met de klok mee of rechtsom (Nederland) draaien is een manier om een draairichting aan te geven, in dit geval zoals de draaizin van een klok met wijzerplaat: 12 → 3 → 6 → 9 → 12.
Je hebt speciale 'grip' boortjes welke je tegen de klok in laat draaien met een boormachine. Hierdoor krijg je de imbusboutjes meestal weer los. Je kan er ook een sleufje in dremelen waardoor je hem met een rechte schroevendraaier eruit kan draaien.
Met een dunne metaalboor boor je een gaatje in de schroefkop die kapot is. Vervolgens ga je de schroef uitboren met een dikkere metaalboor. Zo kan je dolgedraaide schroef verwijderen in plaats van met schroevendraaier.
Bij een tap denk je in eerste instantie aan het gereedschap waarmee je schroefdraad snijdt. Een linkse tap snijdt echter geen schroefdraad, maar zet zich door de tapse vorm en vertanding volledig vast in een cilindervorm. Doordat de tap linksom draait, zet ze zich per rotatie vaster en vaster in het materiaal.
Alle schroeven werken in principe hetzelfde. Door het ronddraaien van de schroef gaat je boot naar voren of naar achteren. De schroef is links- of een rechtsdraaiend. Een rechtse schroef draait bij het vooruit varen rechtsom (met de klok mee) en een linkse schroef draait bij het vooruit varen linksom.
Spray het verroeste oppervlak in met WD-40, spray genoeg zodat goed kan intrekken. Laat het ongeveer 10 minuten intrekken. Het product zal snel in het onderdeel kruipen en je helpen het onderdeel los te maken. WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming.
Een kraan gaat altijd rechtsom dicht (met de klok mee) en linksom open. De letters: DROL is hierbij een handig ezelsbruggetje. Dicht Rechtsom. Open Linksom.
Behandel vastgeroeste bouten/moeren/tapeinden met deze spray en de kans is groot dat je ze lost krijgt zonder te breken. Tip: Enkele uren laten intrekken.
Pak dan een boormachine en boor rondom de doorgedraaide schroef het hout iets weg om rond de schroefkop wat ruimte te maken. Een klein beiteltje of priem kun je ook gebruiken. Nadat dit gebeurd is pak je met een tang de schroef net onder de schroefkop beet. Dan draai je hem er (met een schroevendraaier) langzaam uit.
Zelftappende parkerschroef voor rechtstreekse bevestiging van uw kentekenplaat op uw bumper. Het enige wat u nodig heeft is een kruisschroevendraaier. De vijzen zijn gegalvaniseerd en dus roestwerend.
Wanneer de roest de schroefdraad van de bouten en moeren heeft bereikt, dan is er geen betere manier om het los te maken dan WD-40 Specialist Super Kruipolie. Breng het aan op de bout en tik er vervolgens met een hamer op. Dit helpt de kruipolie om de bout los te maken zodat je deze gemakkelijk kan verwijderen.
Stappenplan schroef uitboren met metaalboor
Pak een dunne metaalboor en gebruik deze om een klein gaatje te maken in de kop van de schroef. Gebruik een dikkere metaalboor en boor de gehele kop van de schroef weg. Werk het achtergebleven gat af met plamuur en laat dit drogen.
Speciale schroeven voor dit type hout
In hardhout zitten namelijk looizuren, welke na verloop van tijd de schroeven aan kunnen gaan tasten. Dit zorgt voor de vlekken in het hout. Daarom wordt aangeraden om schroeven van roestvrijstaal (RVS) te gebruiken. Deze schroeven zijn namelijk bestand tegen deze zuren.
De Swordfish puntenslijper schoonmaken
Door de slijper er aan de achterkant uit te halen kun je het puntje er vervolgens met een klein scherp voorwerp eruit wippen. Het is soms lastig te zien, maar vaak is een vastzittende punt de reden van het slechte slijpen! Door pastel en kleurpotloden wordt je mes bot.