Want je staat natuurlijk bij veel instanties en bedrijven ingeschreven. Of dit nu een andere wijk of andere stad is, je moet dit altijd wijzigen. Zo weet je zeker dat je post en andere belangrijke informatie niet misloopt en per ongeluk nog op je oude adres bezorgd worden.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Hoe moet ik dit in orde brengen? Als je verandert van adres ben je verplicht om dat te melden, zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om je nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats.
De wijkagent stelt een rapport op van zijn woonstcontrole. Als uit het rapport van de wijkagent niet duidelijk blijkt dat je er je hoofdverblijfplaats hebt, dan kan de ambtenaar informatie opvragen bij andere personenof instanties, zoals: je werkgever; je maatschappij voor water, gas of elektriciteit; enzovoort.
Domicilie en feitelijk samenwonen
Bij feitelijk samenwonen is het essentieel dat beide partners hun domicilie registreren op hetzelfde adres. Dit kan eenvoudig via de gemeente. Een gedeeld domicilie kan invloed hebben op administratieve zaken zoals belastingen en sociale zekerheid.
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn) woonadres (waar men woont)
Als u in het buitenland woont, betaalt u meestal in Nederland inkomstenbelasting over de inkomsten die u ontvangt uit Nederland. De Belastingdienst deelt deze inkomsten (en aftrekposten) in 3 boxen in. In uw aangifte geeft u alleen uw Nederlandse inkomsten op.
Domiciliefraude heeft tot gevolg dat de burger zich onttrekt aan zijn/haar sociale, fiscale, contractuele en gerechtelijke verplichtingen. Het spreekt voor zich dat de gegevens opgenomen in de bevolkingsregisters (ondermeer deze in verband met het adres en de gezinssamenstelling) correct moeten zijn.
Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar.
Ja. Je kan tijdelijk je domicilieadres verlaten op voorwaarde dat: de situatie tijdelijk is: je moet van plan zijn om terug te keren; je een band met je domicilieadres behoudt: je moet op elk moment kunnen terugkeren.
De aangifte van een adreswijziging is gratis.
Als de gemeente denkt dat u verkeerd staat ingeschreven, kunnen zij uw adres controleren. Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP.
Iemand zonder wettig verblijf mag een woning of appartement huren en kan een huurcontract afsluiten. Ook mag hij een contract aangaan met leveranciers voor de nutsvoorzieningen zoals gas, water, elektriciteit, internet,… en een brandverzekering afsluiten.
Procedure. Bent u de bewoner of verhuurder van een pand waar iemand onterecht ingeschreven staat, dan kunt u de ambtelijke schrapping van deze persoon aanvragen. Hiervoor maakt u een afspraak met de dienst burgerzaken.
De lokale politie heeft een algemene vaststellingsbevoegdheid, maar er zijn tal van inspectiediensten actief die gespecialiseerd werken rond fraude. Ook zij maken hun vaststellingen over aan het parket, dus er worden meer feiten vastgesteld in Gent dan alleen die van de lokale politie.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Hoe lang mag er iemand bij je logeren? Je kunt iemand maximaal vier maanden laten logeren zonder dit officieel te melden. Langer verblijf moet je bij de gemeente doorgeven.
Indien je geen domicilie hebt, kan je een referentieadres aanvragen. Een referentieadres is een adres waarop iemand zich tijdelijk kan inschrijven bij het OCMW of de gemeente waar die wenst te verblijven.
Een inschrijving op 2 adressen is nu eindelijk mogelijk geworden. Het is de ouder bij wie het kind zijn hoofdverblijfplaats niet heeft, die het kind ook op zijn adres kan laten inschrijven.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
Wie bijvoorbeeld een valse aangifte van verhuizing doet, nalaat aangifte te doen, of ten onrechte verklaart dat een ander op zijn adres woont, kan voortaan bestraft worden. Het wetsvoorstel noemt daarvoor een maximale bestuurlijke boete van 325 euro, op te leggen door het college van B&W.
Je bent niet verzekeringsplichtig in Nederland.Je moet je verzekeren in het land waar je werkt en woont. Je moet je verzekeren in het land waar je werkt, maar ook in Nederland heb je recht op zorg. Je kan je daarvoor registreren in een Verdragspolis bij CZ .
Kun je in twee verschillende landen ingeschreven staan? Het is mogelijk om in twee verschillende landen ingeschreven te staan als je in het buitenland gaat werken. Dit is echter afhankelijk van de wetgeving van de landen waarin je verblijft. Sommige landen staan dubbele inschrijving toe.
De Belastingdienst krijgt uit het buitenland informatie over uw bankrekening. Ook krijgt de Belastingdienst informatie via klikbrieven, buitenlandse banken (spontaan) en uit platforms (zoals de Panama papers).