Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Keuze voor diesel of benzine medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Diesel is een efficiënte en energierijke brandstof
In vergelijking met zijn tegenhanger voor benzine, verbruiken dieselmotoren 30% een lager brandstofverbruik. En dat is een groot voordeel voor voertuigeigenaren, met name degenen die elke dag lange afstanden rijden. Waarom zou het voor hen belangrijk zijn?
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Het kabinet besloot de accijnzen op benzine en diesel te verlagen. Maar bij benzine ging er meer (17 cent) af dan bij diesel (11 cent). Dit betekent ook dat er wat meer btw af gaat bij benzine dan bij diesel. Daardoor is het verschil tussen beide brandstoffen nog wat kleiner geworden.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
De motorrijtuigenbelasting is weliswaar hoger, maar diesel was toentertijd een stuk goedkoper dan benzine. Onder andere door lagere accijns. Bovendien reed een dieselauto ooit een stuk zuiniger dan een benzinevariant. Hierdoor was je boven een bepaald kilometrage een stuk goedkoper uit.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Slechts 12 procent van alle gemeten auto's is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot.
“Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”
Bij het kopen van een auto gaat het naast brandstofkosten ook om wegenbelasting, afschrijving en onderhoud. Rijd je weinig kilometers, dan is een benzineauto goedkoper. Voor een dieselauto betaal je meer wegenbelasting dan voor een benzineauto, dus je moet daar aanzienlijk meer mee rijden om dat gat te dichten.
Een diesel is per definitie al duurder dan een benzineauto en een plug-inhybride maakt auto's nóg duurder. Bovendien hebben diesels al een relatief lage CO2-uitstoot en dus is de winst van een plug-in bij een benzineauto groter. Verder is het een feit dat de vraag naar diesels steeds verder daalt.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.