Het dichten van een wieldop voorkomt dat de teams manieren vinden om lucht door de wielen te geleiden. Er zullen ook zogeheten winglets over het wiel heen worden geïntroduceerd, iets dat nog nooit eerder is voorgekomen in de F1. Deze zullen helpen met het begeleiden van de luchtstromen.
Waarom gaat de Formule 1 op 18 inch rijden? Volgens Pirelli gaan de F1-auto's nog sneller door de nieuwe hoepels en kunnen de grotere banden en velgen tot wel drie seconden per ronde verschil maken. Volgens Pirelli zien de grotere velgen er beter uit en lijkt het rubber bovendien meer op dat van een straatauto.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Het doel van de nieuwe regels is om het verlies aan downforce te verminderen tot een daling van 4% op 20 meter en 18% op 10 meter. Zo zou de achterliggende volgende auto minder terrein verliezen door een bocht, en dus beter in staat zijn om aan te vallen op het volgende rechte stuk.
Het doel: coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker kunnen inhalen. Onderdeel van het pakket veranderingen is de overstap naar velgen met een diameter van 18 inch. In het verleden werd zo'n overstap nog enkele malen afgeschoten, maar in 2022 gaat het toch echt gebeuren.
Er zitten voor- en nadelen vast aan de 18-inch banden ten opzichte van de 13-inch banden van nu, zegt Vettel. “Je kan langer op de limiet rijden zonder dat ze oververhit raken”, zegt Vettel tegen Auto, Motor und Sport. “Ze zijn comfortabeler op de kerbstones en geven meer grip in langzame en middelsnelle bochten.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram.
Volgens de grotere teams zal het wegnemen van de bandenwarmers enorme problemen gaan opleveren. Zelfs mét gebruik van de dekens zijn er meerdere circuits waar coureurs meer dan één ronde nodig hebben om het rubber goed op temperatuur te krijgen.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De Formule 1-wagens van het seizoen van 2022 zijn wederom voorzien van het DRS-systeem. Het is echter niet uitgesloten dat mits de nieuwe reglementen het gewenste effect hebben, we het gebruik hiervan gedurende het aankomende seizoen teruggeschroefd zien worden.
"Het zijn natuurlijk geen spatborden, het zijn aerodynamische ontwerpen, maar ze zien eruit als spatborden", legt Key uit. "Ze zitten niet in de weg, tenzij je ze verkeerd plaatst natuurlijk. Maar ze vormen zeker een obstakel voor de mensen die het voorwiel vervangen en verwijderen."
De nieuwe (huidige) generatie F1-auto's maakt close-racing beter mogelijk, maar vooralsnog blijft DRS in de sport.
Verschil F1 auto 2021 en 2022
Vrijwel alle nieuwe dingen die je gaat zien aan de auto's van 2022 zijn hierop gericht. In het oog springen vooral de vernieuwde voor- en achtervleugel, maar let ook eens op de voorbanden. Daar zit nu een soort vleugeltje overheen, om dezelfde reden.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
De nieuwe F1-auto's genereren minder vieze lucht, waardoor auto's elkaar beter kunnen volgen en er hopelijk meer spannende gevechten op de baan plaatsvinden. Een deel van de aerodynamica wordt verplaatst naar de onderkant van de auto. Dit noemen ze ground effect.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Hij legt uit dat het slingeren wat de coureurs nu doen de meest efficiënte manier is, omdat de F1-coureurs maximaal 150 kilometer per uur mogen rijden en geen afstand willen verliezen. Omdat de coureurs nooit harder mogen en ook niet mogen inlopen zal bijremmen alleen maar tijdverlies opleveren.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.