Als je weet waar je moet zijn kan je meer klanten bereiken
Als je een duidelijke doelgroep hebt wordt het duidelijker waar je jouw doelgroep kan vinden. Als je weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden en wat ze lezen kan je je meer op hen focussen. Je hoeft je niet bezig te houden met iedereen.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
Op deze manier krijg je meer inzicht in je doelgroep en breng je je klanten goed in kaart. Met een klantenanalyse wil je erachter komen wie jouw potentiële klanten zijn en hoe je ervoor kan zorgen dat je deze klanten weet te bereiken.
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een boodschap, product, campagne of bedrijf zich op richt. De karakteristieke overeenkomsten formeren een doelgroep uit een groep individuele mensen. Als deze overeenkomsten passen bij een aanbod van een bedrijf, kan dit worden gezien als een doelgroep.
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële of bestaande klanten. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen.
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Een interview of focusgroep zijn goede manieren om je doelgroep te leren kennen. Bedenk eens welke huidige of potentiële klanten je kunt benaderen voor een interview. Nodig deze mensen uit op een leuke mooie en zorg dat je van tevoren een vragenlijst hebt voorbereid.
Een doelgroepanalyse is een onderzoek, dat je uitvoert naar (toekomstige) klanten. Met dit onderzoek achterhaal je hun wensen en behoeften. De onderzoeksresultaten gebruik je daarna om (toekomstige) klanten effectiever te benaderen. Bijvoorbeeld door te helpen bij hun problemen of vraagstukken.
De klanten die voor je bestemd zijn. Die passen bij wat je doet, hoe je dat doet en waarom je dat doet. Het zijn de klanten die ook écht op zoek zijn naar jou! Die op zoek zijn naar de beste oplossing voor hun problemen.
Een goede propositie zal aan moeten sluiten op een marktbehoefte en dus relevant moeten zijn voor de doelgroep. Het zal een helder klantvoordeel moeten bieden. Een goede propositie is anders dan die van je concurrent. Je zal iets te bieden moeten hebben wat een andere niet heeft, wat uniek is.
Wanneer je inzicht wil krijgen in wie je (potentiële) doelgroep is, waar zij zich mee bezig houdt en wat de houding is of behoeften zijn, dan zet je doelgroeponderzoek in. Dit type onderzoek legt de focus op de doelgroep zelf en minder op het product of de dienst van de opdrachtgever.
Volgens onderzoek van de Bain and Company kost het aantrekken van een nieuwe klant 6 tot 7 keer zoveel dan het behouden van een bestaande klant. Daarnaast stellen ze dat 5% meer klantbehoud zou kunnen leiden tot het verhogen van de 75% winstgevendheid van de organisatie.
Bepaal eerst welke waarde jij levert met je product en/of dienst voor jouw klanten? Om succes te boeken moet je eerst exact weten wie je doelgroep is. ...
Gebruik LinkedIn en ontdek hoe je in contact komt met nieuwe klanten. ...
Bestaande relaties. Zorg voor goed contact met oud-werkgevers, voormalige opdrachtgevers, maar ook oud-klasgenoten, buren en natuurlijk familie en vrienden. ...