Een demper is een klein rubberen rondje die in de bespanning van je racket zit. Het moet ervoor zorgen dat je slagen wat comfortabeler aanvoelen en trillingen op je onderarm vermindert. Daarnaast verandert de demper het geluid. Het 'pling-geluid' zal wat minder goed hoorbaar zijn.
Een demper heeft tot doel een druk of beweging (schokdemper) of geluid (geluiddemper op een vuurwapen of muziekinstrument) af te vlakken of te beïnvloeden. knaldemper (verbrandingsmotor), apparaat voor het verminderen van het lawaai van verbrandingsmotoren.
De demper wordt geplaatst in de bespanning van het tennisracket. Je plaatst het rubberen rondje op de onderste horizontale snaar in het midden. Het rubber zorgt ervoor dat er minder trillingen komen bij het slaan van de tennisbal. Je hoort hierdoor niet meer het ping geluid tijdens het tennissen.
De plaatsing van een demper is erg belangrijk, je mag de demper alleen maar onder de onderste horizontale snaar in het midden bevestigen, voor de langere dempers kijk je waar het midden is en tel je de snaren en bevestig je deze ook onder de horizontale snaar.
Nylon en multifilament bespanningen zijn ondanks de inhaalrace van de 'gebruiksvriendelijke' polyester snaren, nog absoluut de beste keus voor het merendeel van de tennissers. Dit vanwege het comfortabele en gebruiksvriendelijke karakter van deze snaren.
Levensduur tennisracket
In de meeste gevallen, en alle andere factoren buiten beschouwing gelaten, heeft een racket van een frequente speler (iemand die twee tot drie keer per week tennist) die zijn racket minstens één keer per maand opnieuw bespant/laat bespannen ongeveer een levensduur van twee tot drie jaar.
De racketfabrikant geeft het optimale bespanningsbereik van het racket aan, bijvoorbeeld 26±2 kg. Dit staat meestal aan de binnenkant van het frame vermeld. Wilt u een gemiddelde bespanning? Ga dan in het midden van dit bereik zitten; in het voorbeeld is dat dus 26 kg.
Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn.
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
De trillingsdemper bestaat uit twee metalen delen met daartussen een rubberen ring. Het ene metalen deel zit aan de krukas vast en het andere deel werkt als een vliegwiel. Door de elasticiteit van het rubber dat er tussen zit, is er een bepaalde mate van beweging mogelijk.
1. De Sportuitlaat dempt het uitlaat-geluid dat de verbrandingsmotor produceert. 2. Weliswaar versterkt door de combinatie met de katalysator, maakt een Sportuitlaat de gevaarlijke uitlaatgassen zo veel als mogelijk onschadelijk door een chemische reactie te laten plaatsvinden.
De achterdemper is het eindstuk van de uitlaat. De naam zegt het al: de demper 'dempt' het geluid dat uit de uitlaat komt. De demper zorgt echter ook voor het geleiden van alle uitlaatgassen. Wanneer de achterdemper lek is, veroorzaakt dit een harder geluid.
De meest simpele vorm van demping vindt echter plaats door het uitlaatgas in een pijp in een grotere kamer te leiden. Hierdoor verliezen de drukgolven snelheid en worden bepaalde, vooral lage, frequenties gedempt.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Veelgestelde vragen over middendemper verwijderen
Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid.
Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen. Auto's die na 1992 op kenteken zijn gezet worden tijdens een APK-keuring onderworpen aan een viergastest.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
De lengtesnaren van Federer zijn Wilson Natural Gut snaren. De trekkracht van deze snaren is 27 kilo. De breedtesnaren zijn de Wilson Luxilon Alu Power Rough snaren (Wilson Champion's choice), de trekkracht van deze snaren is 26 kilo.
Head Graphene 360 Speed Pro.
Rafa Nadal gebruikt polyester snaren en een dikkere dikte dan de meeste andere profs. Hij speelt zowel voor de lengtesnaren als de breedtesnaren met Babolat RPM Blast 130.
Tennisrackets voor beginnende spelers zijn over het algemeen licht en hebben een groter blad. De techniek van de beginnende tennisspeler is nog niet optimaal en met het lichte frame en grotere blad kun je makkelijker power genereren. Voor de beginnende speler adviseren wij een tennisracket van grafiet of aluminium.
Belangrijk om weten is dat elke bespanning na een tijd zijn elastische en dempende kwaliteiten zal verliezen. Dat geldt zelfs als er niet mee gespeeld wordt! Rek en uitdroging eisen immers altijd hun tol. In dat geval zullen de snaren een maximale levensduur van goed anderhalf jaar hebben.
Het is daarom van groot belang om niet alleen te investeren in een goed racket, maar ook in de bespanning van het racket. De spanning van de snaren speelt een belangrijke rol. Een lage spanning geeft bijvoorbeeld meer comfort, terwijl een hogere spanning juist weer meer controle geeft.