Een te lage waterdruk kan verschillende oorzaken hebben. Door het opwarmen van het water kan er water verloren gaan. Als er een lekkage is dan zal de druk langzaam afnemen, omdat er water wegloopt uit het verwarmingssysteem. Een kapot expansievat kan er voor zorgen dat de druk afneemt.
De juiste werkdruk van een CV-ketel ligt tussen de 1,2 en 2,0 bar. Zodra de ketel onder de 1,5 bar komt raden wij aan de CV-ketel bij te vullen met water. Het is afhankelijk van uw CV-installatie of dit vaak dient te gebeuren of niet. We raden aan dit elke 3 maanden te controleren.
Het is handig je cv-ketel bij te vullen om ervoor te zorgen dat de druk op je cv-ketel juist blijft. Wanneer de druk in je cv-ketel onder 1,0 bar ligt, zal de cv-ketel slecht werken of zelfs volledig uitschakelen. Een te hoge druk daarentegen zorgt ervoor dat de drukbeveiliging open kan gaan.
Expansievat lekt water
Het kan echter ook gebeuren dat uw cv door een kapot expansievat water lekt. Doordat het expansievat de druk niet meer kan opvangen, wordt de druk te hoog en treedt het overstortventiel in werking. Wanneer uw cv-ketel lekt, kan dit dus een teken zijn dat uw drukvat aan vervanging toe is.
Een Cv-lekkage opsporen kan bijvoorbeeld door een ultrasoon meting. Bij deze techniek wordt het geluid van de leidingen gemeten. Een grote lekkage heeft een lagere toon en een kleine lekkage en hoge toon. Om deze tonen te horen heb je professionele apparatuur nodig.
Hoe weet ik of mijn cv-ketel lekt? Als de druk van uw cv-ketel steeds lager wordt, kan er sprake zijn van een lek. Als u aanslag op of rond de ontluchter ziet, is dat meestal een teken van lekkage. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vochtplekken onder de cv-ketel of radiator.
In dit drukvat zit al het water van de Cv-ketel. Als er sprake is van een lekkage dan is de waterdruk boven de 2 bar. Vanaf dit moment lekt de Cv-ketel water. Hoeveel water de Cv-ketel daadwerkelijk lekt, verschilt per ketel.
Bij een lagere druk dan 1,5 bar kan de cv-installatie het water niet goed rondpompen. Bij minder dan 1 bar kan de pomp zelfs kapotgaan. Is de druk hoger dan 2 bar, dan slijt de pomp te snel, en bij meer dan 3 bar kan er lekkage ontstaan doordat een leiding barst.
Gemiddeld gezien bedraagt de prijs voor een nieuw expansievat zo'n €50. Voor het vervangen je expansievat kost inclusief werkloon gemiddeld €130.
Een expansievat heeft een gemiddelde levensduur van zo'n zeven jaar.
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
Het overstortventiel zal het overbodige water laten ontsnappen. Vaak gebeurt dit via de slang die in de afvoer is gemonteerd. Controleer of de slang niet kapot is of los is geraakt. Is de druk goed in de ketel en toch ontsnapt er water uit de overstort, dan zal deze kapot zijn en mogelijk moeten worden vervangen.
Het ontluchten van je cv-ketel is nodig wanneer de cv-installatie nieuw is, of wanneer deze net is bijgevuld. Nieuw ingestroomd water bevat namelijk altijd wat zuurstof. Zodra het water wordt verwarmd stijgen de minuscule zuurstofdeeltjes op en vormen grotere luchtbellen.
Een expansievat moet nooit worden ontlucht. Wel moet het minstens één keer per jaar worden onderhouden. Daarbij moet de luchtdruk van het vat worden gecontroleerd (net als bij een autoband is bijpompen soms nodig). Daarvoor moet het water eerst uit het vat worden gehaald.
De cv-ketel bijvullen
Sluit de vulkraan zodra de wijzer het vereiste niveau aangeeft. Sluit de waterkraan en verwijder de vulslang. Steek de stekker van de ketel weer in het stopcontact. Laat de verwarming 10 minuten draaien en ontlucht het hele systeem nogmaals.
Bij een kapotte warmtewisselaar in de cv-ketel zullen de radiatoren niet langer warm worden. Het koude water blijft koud en stroomt vanuit de cv-ketel naar de radiatoren en bijvoorbeeld kranen in huis. Mocht u geen warm water meer hebben, dan kunt u de stekker tijdelijk uit het stopcontact halen.
Dan kun je twee dingen doen: de lokale cv-monteur bellen óf zelf de handen uit de mouwen steken. Een expansievat vervangen is namelijk typisch zo'n klus die je zelf kunt doen. Je koopt eerst een nieuw expansievat, koppelt het oude drukvat los en draait het nieuwe expansievat vast.
Heb je een ketel met een vermogen van 20 kilowatt en hangt je hoogste radiator 7 m boven de ketel, dan heb je een expansievat nodig van 18 liter met een voordruk van 1 bar. Drukvaten tussen 18 en 35 liter met een druk van 0,5 of 1 bar zijn het meest gangbaar bij particuliere woningen.
De meeste cv-ketels hebben een levensduur van zo'n 12 tot 15 jaar. Daarna is het vaak tijd om afscheid te nemen en op zoek te gaan naar een nieuwe cv-ketel. Nieuwe modellen zijn vaak een stuk energiezuiniger dan modellen van een aantal jaar geleden. Bovendien weet je zeker dat je geniet van een lekker warm huis.
Hou dus een oude handdoek bij de hand en houd de slang goed vast. Draai de vulkraan voorzichtig open en het water begint te stromen. Wanneer de druk in de cv-ketel weer onder de 2 bar is dan kunt u de vulkraan weer dicht draaien.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
In een redelijk tot goed geïsoleerd huis is 50 of 60 graden vaak voldoende. Een huis met (zeer) goede isolatie kun je ook met een watertemperatuur van 35 tot 50 graden warm krijgen. Check wel of je radiatoren genoeg warmte kunnen afgeven. Lees daarover meer over lage temperatuur verwarming.
Door de warmte zetten de leidingen uit en daardoor ontstaan er soms kleine scheurtjes. Die kunnen vervolgens een lekkage veroorzaken. Een slechte installatie van de CV-leiding kan ook de oorzaak zijn van een lekkage. Zo'n lek zie je in dat geval vaak ontstaan bij de koppelingen tussen de leidingen.
Als het lek zich niet onder uw ketel bevindt, kunt u kijken of het water uit de cv-ketel zelf lekt. Een lekkende cv-ketel wordt soms veroorzaakt door een defecte platenwisselaar of een kapotte pomp, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Als de ketel water lekt, ziet u dit vaak al zodra u de kap opent.