Code oranje
Er is namelijk grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij 'de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast'. Je kent ze waarschijnlijk van nog zwaardere windstoten bijvoorbeeld (120+ km per uur), grootschalige gladheid door ijzel, of meerdere dagen met extreme hitte.
Code geel – Wees alert – De weersomstandigheden kunnen zorgen voor extra gevaar in het verkeer. Je wordt aangespoord om goed op te letten en pas ook je snelheid op de omstandigheden aan. Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer.
Bij code geel is er mogelijk kans op gevaarlijk weer, met een zekerheid van minstens 60 procent. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan gladheid, regen, windstoten of extreme hitte. Gelukkig kun je op die momenten vrijwel altijd nog je ding doen, en dus ook een rondje gaan fietsen.
Code rood – Dit is een weeralarm – Het extreme weer heeft een grote impact op de samenleving. Eigenlijk is de boodschap: 'Ga de weg niet op'. Ook bij een kleine kans op zeer zwaar weer kan de code afgegeven worden. Dat doet het KNMI als de veiligheidsrisico's groot zijn als het zich wel voor doet.
Sinds 16 februari 2022 kijkt het ministerie van Buitenlandse Zaken weer naar de volledige veiligheidssituatie in een land, net zoals voor corona het geval was. Landen die net zo veilig worden bevonden als Nederland krijgen kleurcode groen. Bekijk welke landen welke kleurcode hebben.
Rijkswaterstaat raadt weggebruikers af om in de provincies waar code rood geldt de weg op te gaan, als dat niet persé noodzakelijk is. Ook waar code oranje geldt is het verstandig de reis indien mogelijk uit te stellen.
Ook bij een gele code is er nog niet heel veel aan de hand. Wel kan er mogelijk gevaarlijk weer ontstaan en dat betekent dat je moet uitkijken met buitenactiviteiten als zeilen.
Blijf bij een weeralarm (code rood) thuis. Moet je toch de deur uit, neem voldoende eten en drinken, een deken, warme kleding en een mobiele telefoon met oplader mee. Laat anderen weten waar je heen gaat en via welke route. Wacht met het melden van schade tot het ergste noodweer voorbij is.
Vandaag is code oranje afgegeven. Als je er niet op uit hoeft wordt aangeraden om binnen te blijven. Mocht je er toch op uit moeten met de fiets. De Fietsersbond geeft een aantal tips om valpartijen te voorkomen.
Een landelijke route met veel bomen kunt u het beste bewaren voor dagen waarop het niet stormt. Heeft u een flinke dosis pech, dan kan er namelijk zo een boom omwaaien en op uw auto vallen. Ook zijn takken op de weg allesbehalve ideaal. Parkeer uw auto ook op een slimme plek.
Er zijn momenteel geen waarschuwingen van kracht.
Is je auto verzekerd bij code oranje? Ja, bij code oranje ben je gewoon verzekerd met de autoverzekering. Neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen als je gaat rijden. Rijdt bijvoorbeeld niet te hard bij gladheid.
Code oranje wordt afgegeven als er een grote kans is op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast.
Een reisadvies heeft een landkaart met een kleurcode. De code is groen, geel, oranje of rood. De kleurcode geeft een idee van de veiligheidsrisico's, de gezondheidsrisico's en de coronamaatregelen in een land of gebied.
Als Nederland binnenkort rood kleurt door het oplopende aantal coronabesmettingen, zal reizen gepaard gaan met onder meer quarantaineverplichtingen. Dat is niet zo aangenaam, dus een aantal mensen zal de reis proberen te annuleren. Het is echter niet altijd mogelijk om je kosten terug te krijgen.
Wat betekent code geel, oranje en rood? De coronabarometer kent drie fases die de druk op de zorg weerspiegelen: Code geel: de epidemiologische situatie en druk op de ziekenhuizen is onder controle. Nieuwe hospitalisaties/dag: minder dan 65, bezetting intensieve zorg: minder dan 300 bedden.
Autorijden bij code rood is gewoon toegestaan, maar wordt afgeraden. De kans op schade is vaak groot. Bij storm bijvoorbeeld door omvallende bomen of van de weg raken door rukwinden. Bij sneeuw en vrieskou door gladheid.
Bij code oranje is er sprake van extreem weer dat kan leiden tot schade, letsel en overlast. Het advies luidt dan: wees voorbereid. Code oranje wordt 24 uur van te voren aangegeven als de kans op extreem weer meer dan 60 procent is. Dat komt ongeveer vijf tot tien keer per jaar voor in Nederland.
Bij windkracht 10, een zware storm, worden bomen ontworteld en kracht 11, een zeer zware storm, leidt tot zware schade in steden en bossen.
Er zijn morgen geen waarschuwingen van kracht.
Het KNMI heeft code rood afgekondigd voor het westen van Nederland. Er worden daar gevaarlijke situaties verwacht door storm Eunice. Het weeralarm geldt vanaf 14.00 uur voor Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland en Flevoland en het IJsselmeergebied en het Waddengebied.
Extra gevaarlijk: bruggen, dijken en open vlaktes. Daar heeft de wind vrij spel en windstoten raken je extra hard. Geniepig: als je vlak langs een gebouw of een vrachtauto rijdt, rij je even in de luwte. Zodra je voorbij bent krijg je de volle laag.
Weercodes KNMI
Het KNMI geeft weercodes af zodat iedereen die buiten is, zich kan aanpassen aan de weersomstandigheden. Het rijgedrag aanpassen bijvoorbeeld. Het KNMI gebruikt vier kleuren: dit zijn de weercodes groen, geel, oranje en rood. Deze weercodes en -kleuren zijn internationaal in gebruik.
Windstoten gaan in het geval van code geel niet harder dan 75 kilometer per uur, of wanneer het winter is of aan de kust wordt gemeten maximaal 90 kilometer per uur. Bij mist houdt code geel in dat je minder dan 200 meter zicht hebt.