Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
' Benzine op zichzelf brandt eigenlijk niet, zegt De Brouwer. 'Gooi een brandende lucifer in een emmer benzine of diesel en de lucifer zal uitdoven. Schiet met een geweer op een benzinetank en er gebeurt niets.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C. Een eigenschap van diesel die vaak ter discussie staat, is of deze brandbaar of ontvlambaar is.
Benzine, Een Complexe Verzameling Koolwaterstoffen Die Voornamelijk Is Samengesteld Uit Paraffinen Cycloparaffinen Aromaat- En Olefine-Koolwaterstoffen Overwegend Groter Dan C3 En Met Een Kooktraject Van 30°C Tot 260°C.
Diesel bij benzine
Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt. De onverbrande diesel loopt dan langs de zuigerveren direct het carter in.
In het begin van de vorige eeuw werden brandstofmotoren steeds krachtiger. Bij verhoging van de compressie bleek dat het brandstofmengsel te vroeg ontbrandde. Om dit te voorkomen en zo het vermogen van auto's verder op te kunnen schroeven, voegde men lood aan de benzine toe (tetraethyllood, om precies te zijn).
Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt. Die van diesel licht tussen 220 en 350 graden.
Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan. Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
Het kabinet besloot de accijnzen op benzine en diesel te verlagen. Maar bij benzine ging er meer (17 cent) af dan bij diesel (11 cent). Dit betekent ook dat er wat meer btw af gaat bij benzine dan bij diesel. Daardoor is het verschil tussen beide brandstoffen nog wat kleiner geworden.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Sommige mensen vinden de noodzaak om met hun auto te rijden zelfs als de buitentemperatuur ondraaglijk koud wordt. Het slechte nieuws is dat, ongeacht hoe de auto tijdens het rijden warmte genereert, de gastank nog steeds kan bevriezen. Je zou zeker weten of de tank al kapot is door koude.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
De naam Euro 95 blijft gewoon. De duurdere premiumbenzines van de brandstofmerken zullen doorgaans Euro 98 E5 zijn. Om verwarring te voorkomen: Euro 95 en Euro 98 hebben niets te maken met het percentage bio-ethanol, maar verwijzen naar het octaangetal van de benzine.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
De motor zelf zal niet snel voor brand zorgen, maar wanneer deze oververhit raakt, kan deze zorgen voor verhitte vloeistoffen. Denk hierbij aan motorolie en koelvloeistof. Wanneer deze door de motor en het uitlaatsysteem beginnen te circuleren, kunnen ze ontbranden.
Is mazout brandbaar? Het vlampunt voor mazout ligt tussen de 55°C en 120°C. Dit ontbrandingspunt is alleen mogelijk als de brandstof damp afgeeft dat voor gasvorming zorgt en dit gasvormige mengsel vat vlam door middel van een elektronische vonk. De zelfontbrandingstemperatuur van stookolie is licht wat hoger.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Op het moment dat de druk het hoogst is omdat de zuiger het hoogste punt bereikt heeft, wordt de diesel onder zeer hoge druk de verbrandingskamer ingespoten. Door de hoge temperatuur van de al aanwezige lucht ontbrandt de brandstof vanzelf, waardoor de zuiger met kracht naar beneden wordt gedrukt.
Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.