Bandenspanning lampje blijft brandenBlijft het lampje voor de bandenspanning branden nadat je lucht hebt toegevoegd of een band verwisseld, dan heeft ook één van de andere banden en probleem. Wellicht is de spanning in een andere band ook te laag en moet er lucht worden toegevoegd.
Het resetten van je lampje kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Zo hebben sommige auto's een speciale knop waar het bandenspanning tekentje op staat. Deze knop dien je in te houden totdat het bandenspanning lampje gaat knipperen. Wanneer je hem los laat dan zal het lampje gereset zijn.
Er kunnen veel oorzaken zijn voor een knipperend TPMS-lampje, maar de meest voorkomende reden kan zijn dat uw systeem moet worden gereset . Of er kunnen andere problemen zijn met een sensor, zoals een lege batterij, of de TPMS-eenheid zelf. De professionals van Les Schwab kunnen een snelle diagnose uitvoeren en het probleem lokaliseren.
Mocht je nou onderweg zijn en je bandenspanning lampje gaat branden dan zul je snel moeten handelen. Parkeer je auto ergens veilig langs de weg en controleer of een van je vier banden lek is. Mocht dit het geval zijn dan raden we aan om niet door te rijden, maar de ANWB te bellen of zelf het wiel te vervangen.
De sensor zit direct achter het ventiel en kan dankzij deze locatie de exacte druk accuraat meten. Wanneer de drukverlaging een bepaalde hoeveelheid overschrijdt (doorgaans 25%), is een waarschuwing op het dashboard te zien en moet de auto naar het benzinestation worden gereden om de banden te laten oppompen.
Bandenspanning lampje oranje
Is de kleur van het lampje voor de bandenspanning op het dashboard oranje, dan is het verstandig om meteen naar een pompstation of autogarage te rijden om de bandenspanning te controleren.
In de TPMS-sensoren zit een batterij met een levensduur van ongeveer 100 tot 150 duizend kilometer of vijf tot zeven jaar. Controleer voor een bandenwissel en tijdens het reguliere onderhoud altijd de batterijstatus. De meeste sensoren geven zes maanden van tevoren aan of de batterij zwak is.
De spanning wordt gekalibreerd duurt circa 20-60 minuten, afhankelijk van uw rijpatronen. U ontvangt een melding wanneer het kalibratieproces is voltooid.
Stop direct wanneer dit lampje blijft branden.Een te laag of hoog oliepeil kan voor ernstige motorschade zorgen.Controleer het peil en vul indien nodig bij of tap dit af.
Tekenen van TPMS-storingen zijn onder andere dashboardwaarschuwingslampjes, onnauwkeurige bandenspanningsmetingen, het niet kunnen resetten van het TPMS-waarschuwingslampje en een niet-reagerend TPMS-systeem. Stappen om een defecte TPMS-sensor te repareren zijn onder andere het controleren van de accuspanning, het herprogrammeren of resetten van de sensor en het vervangen van de sensor indien nodig .
De oorzaken kunnen een storing zijn, of weersveranderingen . Andere redenen waarom uw TPMS-lampje nog steeds knippert, is omdat uw band beschadigd is, of omdat u onlangs een nieuwe band hebt gekregen. Over het algemeen kunnen de redenen enorm zijn, daarom is het het beste om uw auto naar een technicus te brengen voor een professionele diagnose.
Houd de TPMS-resetknop ingedrukt totdat het bandenspanningslampje drie keer knippert en laat hem dan los . Start de auto en wacht ongeveer 20 minuten totdat de sensor is vernieuwd. U vindt de resetknop van de bandenspanningsmonitor onder het stuur. Raadpleeg de handleiding van uw voertuig als u hem niet kunt vinden.
Dit kan gebeuren door schade aan het wiel, een lekke band of een aanzienlijke verandering in de buitentemperatuur . Nadat u het probleem hebt aangepakt, kan het TPMS-lampje een paar minuten blijven branden of totdat u een korte rit met de auto hebt gemaakt.
Wanneer dit lampje daarna nog steeds blijft branden kan dit logischerwijs erop duiden dat de accu leeg is. Wanneer dit het geval is, is het zaak om de accu op te laden. Daarnaast kan dit icoontje ook duiden op bijvoorbeeld storingen in de dynamo of de aandrijfsnaar.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Het lampje gaat branden wanneer de sensor in de band een afwijking detecteert ten opzichte van de aanbevolen bandenspanning. Wanneer het bandenspanningslampje ook na het oppompen van de banden aan blijft, kan dit duiden op verschillende problemen: Defecte sensor of regelunit.
Plaats uw sleutel gewoon in het contact en zet het 1-2 seconden aan, en zet het vervolgens 1-2 seconden uit.Herhaal deze stap drie of vier keer . Als het motorstoringslampje blijft branden na het resetten, is er mogelijk nog steeds een probleem met uw voertuig.
Deze problemen omvatten problemen met de ABS-rem, de parkeerrem is aangetrokken, de koelvloeistoftemperatuur is te hoog, het oliepeil is te laag of er is een probleem met de besturing . Als er een rood lampje gaat branden, is het het beste om niet met het voertuig te rijden totdat het probleem is opgelost.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Contact aan - Druk kort en meerdere keren op de knop 2 om de bandenspanningsweergave te selecteren en, afhankelijk van de auto, ook de functie ''Bandenspanning''; Druk lang (ongeveer 3 seconde) op knop 2 om het resetten te starten.
Het bandenspanningslampje is in eerste instantie een waarschuwing. Hij gaat branden zodra een van uw banden z'n druk 20 procent lager ligt dan aanbevolen. Dit wordt constant gemeten via TPMS-sensoren. Die zijn per model afgesteld zodat ze precies de aanbevolen bandendruk voor uw auto kunnen meten.
Een te lage bandenspanning veroorzaakt een hogere en/of onregelmatige slijtage. Dan moet je de banden dus eerder vervangen. Verder heeft een band die zacht is een breder loopvlak, waardoor hij meer weerstand ondervindt. En meer weerstand betekent dat de motor harder moet werken, oftewel een hoger brandstofverbruik.
TPMS-sensoren zijn ontworpen om vele jaren mee te gaan – 5-10 jaar is een waarschijnlijke levensduur. Gezien hun kosten zullen de meeste bestuurders geneigd zijn om TPMS-sensoren te vervangen op een “indien nodig”-basis – met andere woorden, alleen wanneer hun batterijen leeg zijn of andere TPMS-componenten het begeven.
Sensorstoringen: Als uw bandenspanning binnen het aanbevolen bereik ligt, maar de sensor een waarschuwingslampje laat afgaan , is er mogelijk sprake van een storing. Verschillen in het rijgedrag: Als u veranderingen in het rijgedrag opmerkt, zoals slingeren of lekke banden zonder een TPMS-waarschuwing, is het mogelijk dat de sensor deze cruciale drukdalingen niet detecteert.
De kosten voor het vervangen van een TPMS-sensorbatterij variëren afhankelijk van het merk en model van uw voertuig, maar over het algemeen kunt u rekenen op een bedrag tussen de $ 20 en $ 200 voor elke vervangende batterij, plus arbeidskosten als u het laat doen bij een autoreparatiewerkplaats of -dealer.