Wanneer gaat het lampje branden? Het lampje gaat branden wanneer er een of meer banden een te lage spanning heeft. Dit kan komen doordat de banden langzaam leeglopen waardoor u -hoe dan ook- regelmatig uw banden moeten oppompen. De bandenspanning kan daarnaast ook plotseling afnemen wanneer het kouder wordt buiten.
Met het contact aan, afhankelijk van de auto: - druk kort op knop 2 of 3 om het controlelampje SET op het display te selecteren B; - druk lang (ongeveer 3 seconden) op een van de knoppen 2 of 3 om het resetten te starten.
Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg en de wegligging is slechter. Bovendien verbruikt u meer brandstof.
Sluit de bandenpomp op het ventiel aan. Houdt het mondstuk recht en houdt deze net zo lang aangedrukt tot de band op de juiste spanning is. Je hoort dan een piepje vanaf de pomp. Vergeet na afloop niet het ventieldopje weer op de band te draaien!
Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door een te lage bandenspanning is je auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Door een te lage of te hoge bandenspanning verslechtert je wegligging. Bij de juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
Als je besluit de band te laten afkoelen om zeker te weten dat je de juiste spanning aanhoudt, wacht dan tot minstens een half uur na het rijden. Dat is hoe lang het duurt voordat de band weer op de normale temperatuur is.
Bij elk tankstation staat een bandenpomp. Daarmee kun je bandenspanning checken en je banden meteen oppompen. Soms is dit gratis, maar meestal kost dit tussen de 50 cent en de 2 euro.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
Bij normaal gebruik van je auto meet je idealiter minstens 1x per maand de luchtdruk, en dan bij voorkeur elke 4 weken. Mocht je bijvoorbeeld je auto veel frequenter en intensiever gebruiken, dan is het aan te raden om de bandenspanning vaker te meten.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
Na het oppompen kun je de bandenspanning resetten door het rechter knopje bij de versnellingpook 5sec in te houden.
Je moet na iedere bandenwissel of als de banden opnieuw opgepompt zijn resetten. Dit doe je door auto op contact te zetten en dan een seconden de knop in dashboard kastje inhoude .
Wanneer de boodschap “Inleren bandsp bezig” verschijnt, is het verzoek om de referentiewaarde voor de bandenspanning opnieuw in te stellen verwerkt. Het resetten is afgerond na enkele minuten rijden. De referentiewaarde mag niet lager zijn dan de aanbevolen waarde die op de zijkant van het portier vermeld staat.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Met andere woorden: een band die te hard of te zacht is opgepompt ziet er van buiten vaak 'normaal' uit. Uit sommige tests blijkt dat zelfs wanneer er 30 procent te weinig lucht in een band zit, het uiterlijk van de band nog steeds hetzelfde is. Pas wanneer een band nog zachter is begin je het echt te zien.
Let erop dat de maximale bandenspanning kan afwijken van de standaard aangegeven lastindex. Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan.
Beschrijving. Deze Carpoint Digital Tyre Gauge Solar komt als beste uit de test van de Consumentenbond (Consumentengids juli/augustus 2014). De bandenspanningsmeter meet heel nauwkeurig en is eenvoudig op het ventiel te plaatsen.
Ondanks dat enkele factoren, zoals de type auto en de bandenmaat, de druk kunnen beïnvloeden, is de bandenspanning normaal gesproken tussen de 2.0 en 4.0 bar. Wilt u weten welke druk door uw autofabrikant is aanbevolen, raadpleeg dan uw handleiding of kijk aan de binnenkant van de benzineklep.
Op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra, bij bouwmarkten, bij afvalstations, op bedrijventerreinen, en bij vestigingen van grote bedrijven zoals de ANWB, Unica en de Makro. Maar ook bij het Martini Ziekenhuis, midden in Monnickendam en bij een kinderboerderij in Den Haag.
Beter is om je banden op te pompen bij een van de gratis bandenpompen op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park&Ride locaties. Je kunt je banden ook gewoon thuis oppompen. Hier heb je wel de juiste apparatuur voor nodig. Autobanden oppompen kan met een voetpomp of een bandencompressor.
Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.