Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Een wit kenteken wordt dus voor korte duur uitgegeven met als doel de eigenaar in staat te stellen de auto rond te mogen rijden zonder dat het permanent in het RDW register staat ingeschreven. Dit kan bijvoorbeeld zijn om je auto weer rijklaar te maken en om naar een keuringsstation te rijden.
De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd. Toen Nederlanders dat massaal bleken te doen, werden per 1 januari 1978 alle auto's verplicht uitgegeven met gele kentekenplaten.
De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
De O als eerste letter is voor opleggers. De M is voor motorfietsen. De V is voor lichte bedrijfsauto's. En de W is voor aanhangwagens.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechië tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.
Aanhangwagens met een maximaal toegestane massa tot 750 kg moeten zijn voorzien van een witte kentekenplaat. Het kenteken (een combinatie van letters en cijfers) op deze kentekenplaat moet gelijk zijn aan die van het voertuig wat de aanhangwagen trekt.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
€23,76 incl B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd. Luxe platen hebben opgelegde plastic letters.
Een IJslands kenteken bestaat uit drie letters en twee cijfers. Kentekens die werden uitgereikt voor juni 2007 bestaan uit twee letters en drie cijfers. De blauwe letter- en cijfercombinatie staat in een blauw kader op een witte reflecterende achtergrond.
Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Veel huisartsenposten en bijvoorbeeld de diensten voor donororganen besteden hun vervoer uit aan een taxibedrijf. Er is dan sprake van contractvervoer, uitgevoerd door een taxibedrijf, en in dat geval zijn blauwe kentekenplaten van toepassing.
DM: Militaire voertuigen. Ook kentekens die beginnen met KA, KL tot en met KZ, LM, LO, LU en MC zijn militaire voertuigen.
De Oostenrijkse kentekens zijn wit met zwarte letters en cijfers en aan de onder- en bovenkant twee rode randen (analoog aan de Oostenrijkse vlag). Het heeft als alle Europese kentekens een blauw vakje links met de Europese vlag en de landsletter. In het geval van Oostenrijk is dat A (Austria).
Van 1951 tot en met 1978 hadden kentekenplaten in Nederland een donkerblauwe kleur en waren ze voorzien van witte letters. Vanaf 1978 werden deze kleuren vervangen door een gele achtergrond met daarop zwarte letters en cijfers.
De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken. Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
Op een nummerplaat staan de laatste twee cijfers voor het département. 75 bijvoorbeeld, staat voor Parijs.
Een kentekenplaat met witte tekens en buitenrand op een rode achtergrond en beginnende met de letter "G" werd ontworpen om landbouw- of bosbouwtrekkers beter zichtbaar te maken (rode kentekenplaat).
In 2010 werd in België een nieuw systeem ingevoerd voor nummerplaten. Sindsdien beginnen alle nummerplaten die worden uitgereikt met een "1". De eerste "Europese nummerplaat" werd uitgereikt aan de Responsible Young Drivers, een organisatie die zich inzet voor veiliger verkeer.