De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Keuzedagen. In de 1e klas reizen op een Keuzedag kost € 6. Zet eerst je Keuzedag op je OV-chipkaart voordat je van klasse wisselt.
Krijg ik een boete als... Krijg ik een boete als ik met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas zit? Ja, op dat moment heb je geen geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Je krijgt dan een boete van 50 euro plus de kosten van een 1e-klasticket en administratiekosten.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
De NS heeft een coulance regeling waarbij je eenmaal per jaar een boete kwijt gescholden kunt raken, je betaalt dan wel uiteindelijk de standaard ritprijs, maar bent dan de 50 euro aan boete kwijt.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
Zwartrijden valt net als 'ongepast gedrag' zoals het opzettelijk vuil maken van de voertuigen onder type 1. Word je de eerste keer betrapt, dan betaal je 107 euro. Bij een tweede overtreding binnen de twaalf maanden loopt het bedrag al op naar 294 euro en bij een derde overtreding ben je maar liefst 400 euro kwijt.
Van klasse wisselen als u op saldo reist met uw OV-chipkaart zonder NS-abonnement. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat. Kies op het scherm voor 'Wijzig klasse' en kies voor 'Vandaag 1e klas' of 'Vandaag 2e klas'. Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.
U kunt dit regelen via Mijn NS Zakelijk of de NS-kaartautomaat. U kunt alleen (tijdelijk) wisselen van 2e naar 1e klas als u een 2e klas NS-Business Card heeft. Als u een 1e klas NS-Business Card wilt wijzigen naar 2e klasse dan zult u uw abonnement moeten wijzigen.
Wat zijn de voordelen van NS Extra? We geven informatie over drukte, werkzaamheden en wijzigingen in de dienstregeling wanneer dat relevant is voor uw traject. Zoals gratis upgrades naar de 1e klas, een Meereiskaart of Dagretour met korting of gratis een snack of warme drank op het station.