In de christelijke iconografie is een sluier of hoofddoek het symbool van kuisheid,maar duidt ook op de plaats van de vrouw in relatie tot God en de man. Maria wordt meestal afgebeeld met een hoofddoek op. Nu vind je de hoofddoek als symbool van kuisheid nog terug in hedendaagse bruids- en eerste communiekleding.
Een fatsoenlijke vrouw houdt haar haar bedekt om de engelen niet in verleiding te brengen. De kloosterzusters danken hun kappen aan Paulus.
Maar in alle gevallen wordt het hoofd beschouwd als een verbindingspunt met het goddelijke, en de bedekking ervan is een symbool van vroomheid voor de Almachtige. Voor bijbelgeleerden noemt St. Paulus in het Nieuwe Testament zeer duidelijke regels voor vrouwen die hun hoofd bedekken.
De oorspronkelijke betekenis van "hijab" is gordijn als middel tot segregatie. De vrouwen van de profeet werden in hun kamers door een gordijn afgesloten van de buitenwereld om hen te beschermen tegen jaloersheid, intriges en schandalen.
Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd hebben, omwille van de engelen. Door de eeuwen heen lieten vrouwen zo zien dat ze onder het gezag stonden van God en van de man. Aanvankelijk deden ze dit met hoofddoeken, in de negentiende eeuw begon de hogere klasse met het dragen van modieuze hoeden.
Paulus geeft vrouwen een bevel in 1 Korintiërs 11:6, waarin hij zegt: “ Laat zij haar hoofd bedekken.” Vervolgens zegt hij in vers 15: “Want haar haar is haar gegeven als een bedekking.” Dat lijkt duidelijk genoeg: een vrouw moet haar hoofd bedekken tijdens de eredienst, en haar haar is die bedekking.
Old Order Amish leggen de Bijbeltekst uit 1 Korinthe 11 anders uit, vrouwen bedekken hun hoofd niet alleen tijdens erediensten, maar dagelijks.
Een vrouw mag niet met onbedekt hoofd bidden en profeteren. Dus moet zij in de kerk een hoed op.
Immers, iedere eredienst dragen meisjes en vrouwen een hoed of baret. Dit naar aanleiding van wat de apostel Paulus aan de Korinthiërs schrijft: de vrouw moet een 'macht' op haar hoofd hebben omdat hoofdbedekking een teken van onderdanigheid aan Gods scheppingsorde is.
In de christelijke iconografie is een sluier of hoofddoek het symbool van kuisheid,maar duidt ook op de plaats van de vrouw in relatie tot God en de man. Maria wordt meestal afgebeeld met een hoofddoek op. Nu vind je de hoofddoek als symbool van kuisheid nog terug in hedendaagse bruids- en eerste communiekleding.
De normale monastieke kleur is zwart, symbolisch voor berouw en eenvoud . De gewoonten van monniken en nonnen zijn identiek; daarnaast dragen nonnen een sjaal, een apostolnik genoemd. De gewoonten worden in graden verleend, naarmate de monnik of non vordert in het spirituele leven.
Tonsure is nog steeds een traditionele praktijk in het katholicisme door specifieke religieuze ordes (met pauselijke toestemming) . Het wordt ook vaak gebruikt in de Oosters-orthodoxe kerk voor pasgedoopte leden en wordt vaak gebruikt voor boeddhistische novicen, monniken en nonnen.
Waarom dragen sommige nonnen habijten en anderen niet? Elke religieuze gemeenschap van katholieke zusters en nonnen heeft zijn eigen gewoonten met betrekking tot hun uiterlijk, inclusief het type kleding en religieuze symbolen (bijv. kruisbeeld, medailles, congregatiewapen) die ze dragen.
Het gaat om een kleed (eigenlijk een zijden sluier) dat, volgens een eeuwenoude traditie, zou gedragen zijn door de Heilige Maagd Maria toen zij onder het kruis van haar stervende zoon Jezus stond.
Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de Heer verafschuwt ieder die zulke dingen doet. In de Bijbelgordel is dit woord hot en men meent dat het de vrouw verbiedt een broek te dragen.
Zelden komen de nonnen buiten: een groot hek in het klooster staat tussen hen en de buitenwereld. Ze brengen hun dagen binnen de muren van het klooster door.Met huishoudelijk werk, muziek, maar vooral met bidden. Bidden voor de buitenwereld, paradoxaal genoeg.
Bedekte schouders
Het tonen van blote schouders wordt in bijna alle kerkgemeenschappen afgekeurd. Zelfs kapmouwtjes zijn niet altijd toegestaan. Kies daarom voor een basic jurk met mouwen die minimaal halverwege de bovenarm vallen.
Het idee dat een vrouw een hoed of een soort sluier moet dragen tijdens het aanbidden van God komt uit Paulus' woorden in 1 Korintiërs 11:5-15. Er worden verschillende standpunten geuit in verschillende commentaren over hoe deze instructie moet worden toegepast.
Met hun haar geven zij zichzelf over uit liefde voor de Heer. En daarom beelden zij uit wat Jezus in het licht van het kruis doet, namelijk zich overgeven uit liefde voor de wereld. Door het haar los te laten hangen, samen met de andere handelingen, spreken zij hun liefde voor Christus uit.
Door groeiende welvaart, scholing, democratisering en de invloed van televisie gaan mensen steeds meer individuele keuzes maken. Dit leidt tot dalend kerkbezoek. Vooral de katholieke kerk heeft te maken met dalende aantallen kerkbezoekers.
Volgens Calvijn moeten gelovigen het samenspel tussen kleur en vorm van mooie kleding juist vieren. Daardoor geven ze degene die goede gaven geeft de meeste eer. Bovendien moeten christenen (indien mogelijk) kleren dragen die niet alleen functioneel zijn, maar ook zo mooi dat ze inspireren tot vreugde en dankbaarheid.
Trouwen in een kerk doe je niet alleen om de zegen van God te ontvangen. Ook anderen zijn getuige van jullie zegen in de kerk. Daarnaast kan een kerkelijke trouwdienst een feestelijke dienst zijn waarin jullie samen met God de liefde vieren! Hoe een kerkelijke dienst eruit ziet, is helemaal aan jullie.
Als een vrouw haar hoofd niet bedekt, moet ze haar haar laten afknippen ; en als het een schande is voor een vrouw om haar haar te laten afknippen of scheren, moet ze haar hoofd bedekken. Een man moet zijn hoofd niet bedekken, omdat hij het beeld en de glorie van God is; maar de vrouw is de glorie van de man.
God heeft de mens geschapen als man en vrouw en met de mogelijkheid om seks met elkaar te hebben. We mogen dus genieten van ons eigen lichaam, en van elkaar. Door seks kan er nieuw leven ontstaan; wat een wonder en mysterie! De Bijbel spreekt positief over seksualiteit.
Heiligen der laatste dagen geloven dat het huwelijk tussen één man en één vrouw de gangbare huwelijkswet van de Heer is. In de tijd van de Bijbel gebood de Heer sommige mensen om een meervoudig huwelijk te sluiten — een huwelijk tussen één man en meerdere vrouwen.