Het belangrijke van B2B is het onderhouden van de onderlinge relaties met de wederpartij. Aangezien je over het algemeen over grote orders praat is de tijd van beslissing vele malen langer dan dat we gewend zijn bij de B2C.
In de B2B markt is het besluitvormingsproces vaak langdurig en er zijn veel mensen bij betrokken. De managers maken dan misschien de beslissing, zij vragen wel input van de eindgebruikers. Je hebt een groot voordeel als je als bedrijf bekend bent bij alle betrokkenen en besluitvormers.
B2B is een internationale aanduiding voor Business-to-Business: bedrijven aan bedrijven. Meestal betreft het hier bedrijven die specifiek zaken doen met andere bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn productiebedrijven, groothandels, zakenbanken en hostingbedrijven die niet op de particuliere markt actief zijn.
B2B of Business to Business staat voor het leveren van diensten of producten tussen bedrijven onderling. De marketing en verkoop vindt dus niet plaats van een bedrijf naar een consument (B2C), bij deze transacties en communicatie zijn alleen bedrijven betrokken.
B2C marketing staat voor business-to-consumer marketing, oftewel marketing gericht op verkoop van organisatie naar consument. In tegenstelling to B2B-marketing richt B2C-marketing zich op het vermarkten en exploiteren van markten die het eindproduct consumeren. Simpel gezegd, consumenten.
Maar B2B'ers kunnen veel van B2C'ers leren. Uiteindelijk draait geweldige marketing om relevante, gepersonaliseerde ervaringen voor je doelgroep op elk punt in de customer journey. Dat leidt uiteindelijk weer tot klanttevredenheid, klantloyaliteit, hogere productiviteit en hogere omzetten.
Business-to-business marketing (of B2B marketing) gaat over het vermarkten van producten of diensten in een zakelijke markt. Een B2B markt is vaak kleiner dan een consumentenmarkt (business-to-consumer, B2C). Aankopen in een B2B markt hebben veelal ook een hogere orderwaarde.
B2b-e-commerce zit in de lift; het percentage van de werkzame beroepsbevolking dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke online bestelling heeft geplaatst of geaccordeerd, groeide ten opzichte van vorig jaar met negen procentpunt naar 48%.
Wat is B2B-marketing? Net als bij B2C-marketing, ofwel consumentenmarketing, brengen bedrijven bij B2B-marketing hun producten of services bij potentiële kopers onder de aandacht. Het verschil is dat bij B2B-marketing de focus niet op individuele consumenten ligt, maar op andere bedrijven.
Business to Government of afgekort B2G staat voor de marketing en verkoop van bedrijven naar regeringen. Deze vorm van acquisitie en verkoop maakt deel uit van een drietal bedrijfsmodellen waartoe ook Business to Business (B2B) en Business to Consumer (B2C) behoren.
Het verhogen van de klantenbinding, verhoogt de kans dat klanten, trouwe, terugkerende klanten worden die je winst enorm kunnen verhogen. Als je als bedrijf al een relatie met klanten hebt opgebouwd, gebaseerd op vertrouwen en tevredenheid met je dienst of product, dan wordt cross- en upsell veel gemakkelijker.
Een goede en gezonde relatie met je klanten kan ervoor zorgen dat je je concurrenten ver achter je laat liggen. Wanneer je het opbouwen en onderhouden van klantrelaties op een goede manier aanpakt kan het functioneren als een Unique Selling Point (USP).
De betekenis van b2c is een onderneming die producten of diensten aan de consument of eindgebruiker levert en dus niet aan andere bedrijven. De tegenovergestelde term van b2c is b2b wat voor 'business-to-business' staat. Het verschil is dat b2b bedrijven betreft die producten of diensten aan andere bedrijven leveren.
Hoe loyaal klanten zijn wordt beïnvloed door een aantal factoren. Loyaliteitsdrivers. Te weten klanttevredenheid, imago, vertrouwen en betrokkenheid (ook wel binding). Hoe beter je bij je klanten op deze drivers scoort, hoe hoger hun loyaliteit.
Loyale klanten zijn erg belangrijk voor elk bedrijf omdat loyale klanten, langer blijven, aanbevelingen doen en meer omzetten. Je zou kunnen zeggen dat bestaande klanten de toegang zijn tot winstgevende groei (aangenomen dat je de juiste klanten in je portefeuille hebt, zie mijn blog van 8 maart) .
B2C, B2B en B2G, staat voor Business to Consumer, Business to Business en Business to Government. B2C bedrijven verkopen hun diensten of producten aan consumenten. B2B bedrijven verkopen aan andere bedrijven en bij B2G is de overheid (gemeente, provincie, ministerie) de afnemer van het bedrijf.
Business to administration (B2A) betreft de levering van goederen en diensten door bedrijven aan overheidsinstellingen. De aanbieder van producten en diensten richt zich in het geval van business to business dus uitsluitend of voornamelijk op de doelgroep overheid en de publieke sector als afnemer of opdrachtgever.
Het niveau van het NIMA B Marketing Examen is vastgesteld op EQF-niveau 6. Oftewel NLQF niveau 6. Dat is vergelijkbaar met hbo-niveau, aangevuld met werkervaring.
In een sales strategie wordt er veelal onderscheid gemaakt tussen outbound (het actief benaderen van koude leads) en inbound (waarbij je via jouw content en boodschap de klant naar je toe 'trekt'). Bij inbound sales speelt ook het marketingteam een grote rol.
Bij strategische verkoop voeg je soms meer waarde toe als je de juiste relaties ontwikkelt met interne stakeholders of andere partijen in de waardeketen. En dan is het slim om ook te kijken naar de wensen van de klanten van die klant, kortom naar de hele keten.