Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Adolf Hitler zet de eerste schep in de grond voor de aanleg van de snelweg van Frankfurt am Main naar Heidelberg. Anders dan vaak gedacht wordt, was de Autobahn geen nazi-uitvinding. De eerste plannen voor een snelweg in Duitsland stammen van voor de Eerste Wereldoorlog.
Het antwoord is simpel: het is heel lang geleden afgeschaft en daarna nooit meer ingevoerd. In 1952 schafte de West-Duitse regering alle federale snelheidslimieten op autosnelwegen in Duitsland af.
Duitsland is het enige land in Europa waar er een autobahn is zonder limiet. Op grote delen van de Autobahn geldt alleen een adviessnelheid van 130 kilometer per uur.
Dat komt omdat in voorgaande jaren te weinig geïnvesteerd is in de infrastructuur, legt de Autobahn GmbH uit, die sinds 2021 namens de Duitse overheid verantwoordelijk is voor de Duitse snelwegen. "Het wegennet heeft op veel plaatsen de maximale belasting bereikt."
Ook bij vorst kunnen er gaten ontstaan doordat in de ruimtes in het asfalt ijs vormt en uitzet. Dit is een van de redenen, naast de hogere snelheden, dat in Duitsland geen ZOA(B) wordt gebruikt. Gemiddeld genomen dient een toplaag van ZOA(B) iedere 11 jaar te worden vervangen.
Net als in de meeste andere landen is de gemiddelde werkweek in Duitsland 40 uur per week, meestal 8 uur per dag gedurende vijf dagen en kom je daardoor in aanmerking voor 20 vakantiedagen.
Heel belangrijk in Duitsland is het vormen van een 'reddingsstrook'. Automobilisten moeten bij een file de middenbaan vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Dit is ook verplicht in landen als België, Oostenrijk, Luxemburg, Tsjechië en Hongarije.
Overdag 130 kilometer per uur rijden op de snelweg is voorlopig niet aan de orde. De stikstofcrisis laat dat niet toe, zegt VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag in het Algemeen Dagblad. De verlaagde maximumsnelheid werd eind 2019 noodgedwongen ingevoerd om de stikstofproblemen op te lossen.
Geen snelheidslimiet in Duitsland
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Volgens de meeste recente polls is iets meer dan de helft van onze oosterburen voorstander van een maximumsnelheid van 130, of zelfs nog langzamer. De belangrijkste reden is niet zoals in Nederland het klimaat, maar de veiligheid. Jaarlijks komen in het verkeer ongeveer 3.000 mensen om door ongevallen.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N. Bij het opstellen van deze routenummering werden bepaalde rijkswegen samengenomen in 1 routenummer. Hierdoor gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2.
Met een lengte van 962 kilometer is de A7 de langste Autobahn van Duitsland, hij is bijna 200 kilometer langer dan de één na langste Autobahn (de A3). Het is tevens de hoogstgelegen Autobahn van Duitsland, nabij Nesselwang in Bayern bereikt de snelweg 914 meter boven zeeniveau.
De breedste weg ter wereld
Dan is de Avenida 9 de Julio in Buenos Aires pas een echte uitdaging! Deze weg is 140 meter breed en telt maar liefst 14 rijstroken.
In 2019 werd de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen verlaagd naar 100 kilometer per uur. De maatregel had als grootste doel het besparen van stikstofneerslag om zo belangrijke bouwprojecten door te kunnen laten gaan. Transportbeleid volgt Bert van Wee het snelheidsdossier al jaren op de voet.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal het een verschil van maar ongeveer 3 minuten zijn.
Deens en Zweeds zijn onderling het meest verstaanbaar, maar ook Nederlands en Duits zijn over en weer verstaanbaar. Van de onderzochte Germaanse talen wordt het Engels door de meeste sprekers van de andere Germaanse talen verstaan.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Volgens de laatste cijfers van het Duitse statistiekbureau Statistisches Bundesamt (ook wel Destatis genoemd) ligt het gemiddeld bruto maandloon voor fulltime werknemers in Duitsland op € 3.975,-. Vergelijken we dit met Nederland, dan zien we dat het gemiddeld loon in diezelfde periode € 3.927,- bedraagt.
De kortste werkweken: Nederland, Oostenrijk en Noorwegen
In de lijst van landen met de kortste gemiddelde werkweken in 2022 wordt Nederland (32,4 uur) gevolgd door Oostenrijk (33,7 uur), Noorwegen (34,1 uur) en Denemarken en Duitsland (beide 34,6 uur).
Het minimumloon in Duitsland zal stijgen naar een brutobedrag van € 12,82 per uur per 1 januari 2025. Bij de invoering van het minimumloon in Duitsland in 2015 bedroeg het minimumloon € 8,50.