Appreciative inquiry benadrukt het positieve en stelt hetgeen gelukt is centraal. Vertrekken vanuit een positief startpunt creëert meer energie en dynamiek, zodat werknemers geïnspireerd en gemotiveerd aan de slag gaan.
Appreciative inquiry wil aandacht geven aan ieder individu en uitnodigen tot actieve deelname aan de verandering. Iedereen zal zich gehoord en gewaardeerd voelen door het verhaal dat hij of zij inbrengt. Elk afzonderlijk verhaal kan leiden tot nieuwe dialogen en inzichten.
Waar de meeste projecten vertrekken vanuit een gemis of een probleem, heeft een waarderend onderzoek een fundamenteel ander uitgangspunt, namelijk het versterken en verder doen groeien van wat goed loopt. De waarderende benadering of Appriciatieve Inquiry is geen techniek of een methode, het is een basishouding.
Voorbeelden van waarderende onderzoekende vragen
Hoe kijk jij daartegen aan? Wat is voor jou belangrijk in dit project? Wanneer zijn de klanten tevreden? Kun je me meer vertellen over wat jij denkt?
Het waarderend perspectief is een manier van kijken naar ontwikkeling die uitgaat van wat al aanwezig is in het systeem. Binnen het waarderend perspectief kan je grofweg een onderscheid maken tussen twee verschillende stromingen of bewegingen.
Waarderend coachen wordt beschreven als een gedeelde ervaring tussen de coach en de client. Samen met de coach werkt de client aan een nieuw ontwerp voor de toekomst, gebaseerd op strategieën en ondersteunende acties voor succes.
Begin hoofdvragen bijvoorbeeld met de volgende woorden: 'in hoeverre', 'welke' of 'wat'. Hiermee kun je gemakkelijk een open vraag formuleren en een breder onderzoek doen. Voorkom echter het gebruik van 'waarom' in je hoofdvraag. Dit maakt je onderzoek te breed en niet specifiek genoeg.
Een goede hoofdvraag of centrale vraag bestaat vaak uit een combinatie van bijvoorbeeld een beschrijvend deel gevolgd door een verklarend deel. Je zult eerst onderzoeken wat er gebeurt, voordat je naar de oorzaak kunt kijken.
Waarderend onderzoeken of Appreciative Inquiry (verkort “AI”) is een kwalitatieve onderzoeksmethode die verschilt van traditioneel onderzoeken, doordat zij meer de focus legt op het vergroten van krachten, leren van het verleden en ontwikkelen op successen, dan op wat er niet goed gaat, het corrigeren van fouten, en ...
Een kernthema zegt niet wie jij bent, maar verwoordt wel het innerlijke spanningsveld dat je ervaart in contact met anderen. Hoe wij in de interactie met anderen emotionele zekerheid veiligstellen gebeurt volgens een vast patroon. Er zijn vier mentale patronen met een eigen kernthema.
PICO is een methode om relevante informatie te vinden bij een onderzoeksvraag, gebaseerd op EBP (evidence based practise). Het is een strategie die veel gebruikt wordt bij het doen van medisch onderzoek door onderzoekers, artsen, wetenschappers, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals over de hele wereld.
De hoofdvraag bestaat uit één vraag
Je vraag kan wel uit meerdere delen bestaan, maar dan moeten deze delen met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld: “Welke problemen ervaren studenten met het schrijven van hun scriptie en hoe kunnen deze problemen worden opgelost?”
SMART is een acroniem voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een doelstelling is SMART wanneer aan alle letters van het acroniem wordt voldaan.
Een goede hypothese vloeit voort uit de deelvragen van je onderzoek, wordt geformuleerd in de vorm van een specifieke stelling, en zijn falsifieerbaar. Zie hier een voorbeeld van een hypothese of van alternatieve hypothese. Lees hier hoe we je begeleiden met het opstellen van de hypothesen in je scriptie.
Een goede onderzoeksvraag bevat dus altijd 3 of 4 aspecten om hem goed af te bakenen: Wat? Wanneer? Waar? Wie?
pico = Voorvoegsel voor 1-1000 van 1-1000 van 1-1000 van 1-1000, of 10E-12 Je komt het pico voorvoegsel eigenlijk alleen tegen bij de waarde van condensatoren.
De PICO-methode helpt om tot een constructieve onderzoeksvraag te komen en daarmee waardevolle onderzoeksresultaten om je vraag mee te beantwoorden. Wanneer een onderzoeksvraag aan de vier PICO-criteria voldoet, is de kans groter dan je vraag goede zoekresultaten oplevert.
Je gaat eerst zoeken per PICO-element. Zoek bijpassende zoektermen en probeer zoveel mogelijk synoniemen te bedenken. Daarna combineer je de PICO-elementen met elkaar. Gebruik je de juiste zoektermen, dan zal de combinatie leiden naar een antwoord op je onderzoeksvraag.
Wat is een CAT? Een CAT is een Critically Appraised Topic (een kritisch beoordeeld onderwerp). Dat is een korte samenvatting en kritische beschouwing van de best beschikbare wetenschappelijke literatuur waarmee je een scherp omschreven klinische vraag kunt beantwoorden.
Een CAT (Critically Appraised Topic) is een systematische samenvatting van de resultaten van een klein aantal studies over een onderwerp uit de dagelijkse praktijk.