Het belangrijkste motief voor de sluiting van de Antwerpse Ring is de hoop op minder files, want 'het verkeer zit overal vast'. Dat is niet alleen een bedreiging voor de bereikbaarheid van stad en haven, maar bij uitbreiding voor de hele economie.
Ook de structuur van het wegennet zit Antwerpen niet mee. “Met 15 kilometer heeft de stad een kleine ring, die heel veel verkeer slikt en waar een aantal grote snelwegen op aantakken", legt Beeckman uit. "De ring is al verzadigd en bij het minste - al was het maar een bumperbotsing - krijg je lange files."
Wil je de file rondom de Kennedytunnel vermijden? Dan is het belangrijk om tijdig een alternatieve route te volgen. Rij je vanuit Gent naar Antwerpen, opteer je best voor de E34 .De R2 in de haven is een geschikte omleidingsroute om de hinder bij Antwerpen-West te vermijden.
DEN HAAG - Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam. Het begint vaak al bij Rijswijk.
Zolang het verkeer in een tunnel doorrijdt, kunnen we hiermee de veiligheid van weggebruikers voldoende garanderen. Zelfs bij het ergst denkbare scenario, brand in een tunnel. Staat er in een tunnel echter een file, dan nemen vooral bij brand de risico's toe.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
De drukste autosnelweg in Nederland is de A4 bij Den Haag met 269.700 voertuigen per dag, dit is één van de drukste autosnelwegen van Europa. De rustigste autosnelweg in Nederland is de A7 bij de grensovergang Bad Nieuweschans met 10.600 voertuigen per dag.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.
De A16, de route van Breda naar Rotterdam, voert voor het eerst de ranglijst aan van Nederlandse snelwegen met de meeste verkeersopstoppingen. Het is altijd handig om de route te checken voordat je de weg op gaat. Dit kan onverwachte vertraging voorkomen.
Kennedytunnel vanavond tijdelijk afgesloten richting Nederland voor onderhoud. Dinsdagavond is de Kennedytunnel in de richting van Nederland afgesloten voor een regulier onderhoud van 21 uur tot uiterlijk 5 uur. Gedurende deze tijd blijft verkeer mogelijk in beide richtingen, maar enkel via de andere tunnelkoker.
De dagen in de week met de drukste spits zijn dinsdag en donderdag. Wil je de files tijdens de spits vermijden, dan kun je het beste op deze dagen een thuiswerkdag inplannen. Snel op je werk zijn of juist vlot weer thuis?
Antwoord van Jos. U zoekt een andere route naar Calais om met name de drukte rond Antwerpen te vermijden. Wanneer u de ANWB Routeplanner raadpleegt, ziet u dat er een route wordt aangegeven die vóór de ring van Antwerpen u stuurt richting Brugge. Via de R2 gaat u onder de Schelde, door de Antwerpse haven.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Tip 2: Rij buiten de spits om
Tijdens de ochtendspits ligt de piek tussen 07.00 en 09.00 uur en 's middags tussen 16.00 en 19.00 uur. Alleen op vrijdagochtend kun je nog nagenoeg filevrij naar je werk rijden.
Een Romeinse krijger, Silvius Brabo, bevocht, overwon en doodde de reus, hakte op zijn beurt diens hand af en wierp hem in de Schelde. Het bevrijde volk noemde de stad Antwerpen, van 'hand werpen'.
Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam.
De maximumsnelheid is 100 km/h.
Het gedeelte van de snelweg A16 tussen de knooppunten Ridderkerk-Noord en Ridderkerk is met 16 rijstroken en 8 vluchtstroken het breedste wegvak van Nederland.
De winnaar wat betreft spitsdrukte bleek Rotterdam te zijn. Hier was het zo druk, dat spitsrijders in 2022 ongeveer 42 uur verloren door vertraging in de spits. Stel je voor, een volledige werkweek in de file! Ook kwam Rotterdam als duurste stad uit het onderzoek.
Reconstructie 2021-2024
Het traject door Groningen is het drukste punt van de gehele rijksweg 7 met meer dan 80.000 voertuigen per dag. Het knooppunt Julianaplein was indertijd het drukste kruispunt met verkeerslichten in Nederland.
De beperkte ruimte, gecombineerd met factoren als beperkt zicht, plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden en de inherente kromming van de tunnel, creëert een omgeving die een aanzienlijke impact kan hebben op de fysiologische reacties van bestuurders, variërend van verhoogde stressniveaus en versnelde vermoeidheid tot aangetast ...
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
Veel fabrikanten raden aan om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. Dit omdat de systemen onverwachts kunnen reageren in de tunnel en de bestuurder verrassen door een noodstop te maken.