Door middel van online advertenties kun je positieve associaties opwekken bij je doelgroep en bouwen aan een goede reputatie. Bijvoorbeeld met het belonen van loyaliteit via sociale media. Daarnaast zijn ook nieuwsbrieven een goed middel om huidige klanten te blijven behouden.
In de eerste plaats bereik je met social advertising mensen die je anders misschien niet zou bereiken. Je kunt je óf op een breed publiek richten om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te vergroten óf op een gerichte groep als je bijvoorbeeld meer potentieel geïnteresseerde klanten wilt binnenhalen.
Iedereen met een profiel op social media kan zowel informatie zenden als ontvangen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met televisie, radio of bannering. Het laagdrempelige karakter en de lage kosten van social media maken het voor organisaties bovendien mogelijk om ook snel te reageren.
Social media adverteren, het woord zegt het al: adverteren op social media zoals Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat, en LinkedIn. Met social advertising wordt er een boost gegeven aan een social media campagne of andere marketingactiviteiten waardoor je als merk meer aandacht krijgt.
Wanneer je social media consequent en consistent inzet, dan levert het je veel zichtbaarheid op, waardoor meer mensen jou en jouw bedrijf leren kennen. Jouw volgers voelen zich vervolgens aangesproken door jouw expertise in je berichten, de verhalen die je post en de interactie die je met ze aangaat.
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.
Nog één van de voordelen van social media: je trekt meer bezoekers naar je website. Door je website te vermelden in je social media profielen bijvoorbeeld. Of door af en toe links te plaatsen naar kwalitatief goede content op je site. En meer bezoekers naar je website, dat betekent uiteindelijk ook meer klanten.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Door social media voor jouw bedrijf in te zetten kun jij de online aanwezigheid van je bedrijf vergroten. De bekendste social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, etc. blijven groeien en ook het aantal nieuwe kanalen blijft toenemen.
Adverteren op sociale media is populair omdat je effectieve resultaten kan bereiken met een beperkt budget. Het hangt natuurlijk af van het soort doelstelling en hoeveel mensen je ook echt wilt bereiken. Als je voor 1€ adverteert (wat dus kan!), zal je minder mensen bereiken dan als je voor 10€ adverteert.
Gepromote berichten: het promoten van een bericht kan ervoor zorgen dat meer mensen je bericht leuk vinden, het delen en er opmerkingen bij plaatsen. Gepromote berichten zijn ook een manier om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je inhoud, maar je momenteel niet volgen op Facebook.
Door middel van Facebook advertising kun je heel gericht je doelgroep bereiken en je berichten laten zien. Sterker nog, hoe meer deze doelgroep zich met je advertentie bezighoudt, hoe goedkoper je campagne wordt. Over het slim inzetten van Facebook advertising gaan we in het volgende blog meer vertellen!
Een grotere bekendheid van jouw merknaam vergroot de kans dat consumenten voor jouw producten of merk kiezen. Het staat dan ook heel dicht bij je imago of reputatie; het beeld dat de doelgroep heeft van jouw merk. Vrijwel alle activiteiten die medewerkers van je bedrijf uitvoeren dragen bij aan naamsbekendheid.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dit is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je bedrijf. Instagram is iets persoonlijker dan bijvoorbeeld twitter en dat roept reacties en likes op. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Social media marketing is het inzetten van sociale media om je bedrijf of merk te promoten en jouw doelgroep te bereiken. Je kunt adverteren op online netwerksites, maar ook gaan bloggen, twitteren of een zakelijke pagina aanmaken op Google+, Facebook, Pinterest of LinkedIn.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven. Als je het Instagram advertentie link type kiest, betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00 per klik. De Instagram adverteren kosten kunnen dus verschillen per type advertentie.
Het berekenen van de CTR voor een link is eenvoudig. Begin met het aantal klikken dat je link heeft gekregen. Deel dat door het aantal weergaven van je pagina, bericht op social media of advertentie of door het aantal e-mailontvangers. Vermenigvuldig het resultaat vervolgens met 100 om er een percentage van te maken.