Accu bijvullen
Tijdens het gebruik van de accu verdampt het demiwater. Daarom dien je regelmatig (minimaal iedere 3 maanden) het zuurniveau te controleren. Zakt het niveau van het demiwater namelijk onder het minimumniveau, dan kan er een storing optreden.
Een niet-onderhoudsvrije accu moet af en toe worden bijgevuld met demiwater, ook wel bekend als accuwater. Dit is noodzakelijk, omdat het accuwater verdampt tijdens gebruik. Om een defect te voorkomen, dien je de accu bij te vullen wanneer het waterniveau tot het minimum is gedaald.
Het bijvullen mag nooit gebeuren met een vloeistof waarin zouten zijn opgelost en andere verontreinigen in zitten zoals bij leidingwater het geval is. Dit water verstoort het laad- ontlaad proces en veroorzaakt kortsluiting. Om deze reden wordt daarom alleen gedestilleerd water of gedemineraliseerd water gebruikt.
Vul de batterij regelmatig bij
Na elke 5 tot 10 laadbeurten moet het waterpeil van uw batterij worden bijgevuld. Doe dit steeds na het opladen van de batterij, wanneer deze nog op temperatuur is, en nooit ervoor. Ook met een automatisch vulsysteem.
Een accu van een heftruck heeft gemiddeld een levensduur van 1.200 tot 1.600 ontladingen.
Hoe wordt demiwater gemaakt? Gedemineraliseerd water wordt hoofdzakelijk op drie manieren geproduceerd: Via ionenuitwisseling met behulp van speciale harsen: positieve ionen worden vervangen door waterstofionen en negatieve ionen door hydroxide-ionen.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Nee, accuzuur mag niet meer los verkocht worden! Vanaf 1 februari 2021 is dit onder nieuwe wetgeving niet meer toegestaan. Vanaf deze datum is de EU verordening 2019/1148 over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven van toepassing.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Accuvloeistof zit in de accu en is zwavelzuur, dat met gedestilleerd water is verdund. Dit mengsel wordt in een drooggeladen accu gegoten, voordat deze voor de eerste keer gebruikt gaat worden. Daarna moet je het accuvloeistofniveau regelmatig checken.
We raden je ten zeerste aan een lage en langzame stroom te gebruiken voor de eerste lading. Stelregel hiervoor is een lading van 3 tot 5 uur met een stroom van 10% van de capaciteit in Ampere-uur. Ook dit kan echter per type accu verschillen.
Motor accu's vullen met accuzuur
Een klein assortiment onderhoudsvrije accu's wordt drooggeladen geleverd. Deze accu's moeten voor gebruik gevuld worden met het door ons meegeleverde accuzuur (ook wel SG 1.280 of zwavelzuur genoemd).
De zuurweger is een buis met een ballonnetje waarmee het elektrolyt opgezogen kan worden. In de buis zit een drijver met een schaalverdeling van 1,08 (bovenaan) tot 1,30 (onderaan). In een geladen accu is, doordat de dichtheid van het zuur hoog is, het drijfvermogen ook hoog.
Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Gedemineraliseerd water is 'schoon' en 'puur' water. Het is ontdaan van vrijwel alle verontreinigingen, zoals mineralen en zouten. Accuwater wordt vaak in één adem genoemd met accuzuur, hoewel het hier om twee totaal verschillende vloeistoffen gaat.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Gedemineraliseerd water is ook wel Demiwater, gefilterd water. Door leidingwater te filteren worden de negatieve ionen, bestaande uit kleine hoeveelheden zouten, eruit gehaald. De positieve ionen blijven wel in het water. Deze vorm van water is schoon, maar niet volledig puur.
Wanneer je de stoom van kokend water opvangt en laat condenseren, is het water gedestilleerd. Water koken en laten afkoelen geeft wellicht ontsmet water maar het is niet ontkalkt. Als je hard water kookt, dat zo hard is dat er kalk neerslaat op je waterketel, zal het na het koken dus wel minder hard zijn...
Gedemineraliseerd water, ook wel osmose water genoemd, is water waaruit de ionen zijn verwijderd door middel van een ionenwisselaar. Dit is vaak een cation-anion hars. Het water stroomt door de hars en wisselt negatieve ionen in voor hydroxide ionen uit de hars.