Hoeveel tijd zit er tussen je rijexamen en het herexamen? Het CBR heeft gesteld dat je op zijn vroegst twee weken na je rijexamen opnieuw herexamen mag doen, ga er vanuit dat het gemiddeld 5 tot 6 weken duurt voor het nieuwe rijexamen.
Het ene moment is de wachttijd bijvoorbeeld 7 weken en het andere moment 4 of 10 weken. Om de wachttijd zo betrouwbaar mogelijk te maken, gebruikt het CBR hiervoor het gemiddelde aantal weken. Voor de theorie-examens kunnen kandidaten in Mijn CBR kijken voor de meest actuele wachttijd.
Volgens de regels van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) mag elke eindexamenleerling één vak herkansen van het centraal examen. Een uitzondering hierop is als je door ziekte in het eerste tijdvak geen of niet alle examens kon maken. Dan mag je in het tweede tijdvak maximaal twee examens per dag alsnog maken.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Het CBR streeft ernaar je een eerste rijexamen of tussentijdse toets kunnen aanbieden binnen 7 weken, en een herexamen binnen 5 weken. Dit zijn echter geen garantietermijnen. Er zijn periodes dat het een stuk sneller gaat, maar het kan ook weer gebeuren dat de wachttijden voor het rijexamen toenemen.
De slagingspercentages bij één van de 55 examencentra van het CBR. Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Het veel dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet goed of onvoldoende voorsorteren. Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen. Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
De kosten voor een rijexamen bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor het examen maakt je rijschool voor jou over aan het CBR. Daarnaast betaal je aan je rijschool een bedrag voor administratiekosten, het gebruik van de lesauto en de aanwezigheid van de instructeur tijdens het examen.
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z'n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
Ongeveer 206.000 mensen deden in dat jaar voor het eerst examen, ongeveer 220.000 voor de tweede of zoveelste maal. In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen.
Als u 2 keer na elkaar niet slaagt voor het praktijkexamen moet u minimaal 6 uur rijles volgen bij een erkende rijschool (PDF bestand opent in nieuw venster). Slaagt u nadien nogmaals 2 keer niet, dan moet u opnieuw 6 uur rijles volgen.
Als u 2 keer niet geslaagd bent, moet u een theorieopleiding van 12 uur volgen in een erkende rijschool (PDF bestand opent in nieuw venster). Na die theorielessen krijgt u een getuigschrift van de rijschool. Dat moet u afgeven in het examencentrum als u voor de derde keer het theorie-examen aflegt.
Ook krijgen kandidaten die in 2022 proberen hun diploma te halen de mogelijkheid om van 2 vakken alle examenonderdelen te herkansen: 1 extra herkansing voor het centraal examen, en daarnaast. 1 extra herkansing voor (alle onderdelen van) een college-examen.
Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen. In de rijprocedure staat precies welk rijvaardigheidsniveau je nodig hebt.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Het CBR heeft de grootste moeite om de achterstanden weg te werken. Ruim 300.000 leerlingen wachten nog op hun praktijkexamen, nog eens 450.000 mensen op hun theorie-examen. Dat is ruim de helft van het aantal examens dat het CBR jaarlijks afneemt, schrijft Trouw.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Waarom zijn rijlessen zo duur? Hier is een eenvoudige verklaring voor de geven. Voor één uur rijles, is de rijschoolhouder 1,5 tot 2 uur kwijt. Daarnaast moet de afschrijving van de auto ook betaald worden.
Het gemiddeld aantal lesuren voor het rijbewijs is ongeveer 43 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in 2021). Het aantal rijlessen dat je kind nodig heeft, is voor iedereen anders. Niet iedereen leert even snel. Laat de instructeur van de rijschool van je kind inschatten hoeveel rijlessen er nodig zijn.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Een examinator kan je ook op te langzaam rijden laten zakken. Doe dit dus niet en rijd zoals je tijdens je normale rijlessen hebt gedaan.