Aandrijfas onderhouden In principe hoeft een aandrijfas niet vervangen te worden. Alleen bij een erg hoge kilometerstand, slecht onderhoud, of een ongeval slijt deze tot het punt dat u een nieuwe moet kopen. Zodra de aandrijfas is verbogen of beschadigd, kunt u dit niet meer simpelweg repareren.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
De tekenen van een defecte aandrijfas herkennen
Een van de eerste indicatoren dat uw aandrijfas aandacht nodig heeft, zijn ongebruikelijke geluiden . Deze kunnen variëren van bonkende geluiden tijdens het accelereren of schakelen tot jankende of ratelende geluiden die duidelijker worden met de snelheid.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Als u zich in een stads- of straatlimiet bevindt, is het veiliger om nog een paar kilometer door te rijden op een kapotte aandrijfas, maar dit op een snelweg doen is volkomen riskant. Dit mag echter alleen worden gedaan om uw auto van de weg te halen, te parkeren en contact op te nemen met een sleepwagen.
Gebogen of beschadigde aandrijfas: Een gebogen of beschadigde aandrijfas kan trillingen en lawaai veroorzaken, vooral bij hoge snelheden . Versleten cardankoppelingen: De cardankoppelingen aan elk uiteinde van de aandrijfas kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor er een bonkend geluid ontstaat bij het accelereren of schakelen.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Een wiellager heeft een beperkte levensduur en kan na verloop van tijd slijten. Ook kan 'ie beschadigd raken, bijvoorbeeld als je een stoeprand raakt of als er vuil of water in komt. Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.
U kunt echter wel een ruwe schatting maken voor de aandrijfassen van personenauto's: deze ligt op ongeveer 120.000 kilometer .
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Het repareren van een aandrijfas kan ingewikkeld en tijdrovend zijn, dus het is het beste om de klus over te laten aan een professional . Zij zullen de aandrijfas inspecteren op tekenen van slijtage of schade, de beste handelwijze bepalen en alle benodigde reparaties uitvoeren.
De aandrijflijn is een essentieel onderdeel van een voertuig, verantwoordelijk voor het overbrengen van vermogen van de motor naar de wielen. Een kapotte of slecht functionerende aandrijflijn kan leiden tot slechte prestaties, een lager brandstofverbruik en mogelijke veiligheidsrisico's .
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Een kapotte homokineet is vaak te herkennen aan een bonkend geluid bij het maken van bochten. Bij het optrekken zal het geluid dan ook te horen zijn.
U dient de aandrijfas – afhankelijk van de oorzaak – zo snel mogelijk te vervangen of te repareren. Het defect heeft een negatieve invloed op de rijveiligheid van uw auto. De verbinding kan barsten of breken tijdens het rijden.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.
Een ander teken waar u op moet letten, is dat uw voertuig trilt wanneer het begint te accelereren. Overmatig schudden wanneer u van stilstand naar lage snelheden gaat, kan worden veroorzaakt door een versleten kruiskoppeling in uw aandrijfas , waardoor er ongecontroleerd schudden ontstaat wanneer u versnelt.
Krik hem op, houd de aandrijfas zo stevig mogelijk met één hand vast en draai het wiel heen en weer om te voelen of er speling is .
Moeilijkheden met draaien of sturen
Als de aandrijfas of de onderdelen ervan versleten of beschadigd zijn, kan dit de goede werking van het stuursysteem belemmeren. Het meest voorkomende teken van dit probleem is een merkbare weerstand bij het draaien van het stuurwiel, vergezeld van knarsende of klikkende geluiden.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
Aandrijfasfalen wordt meestal veroorzaakt door overmatige slijtage, gebrek aan smering, verkeerde uitlijning, corrosie of impactschade . Na verloop van tijd kunnen de constante beweging en spanning op de aandrijfas leiden tot versleten gewrichten of lagers. Als deze niet goed worden gesmeerd, kunnen deze componenten vastlopen of breken, wat tot een storing leidt.