Naast het creëren van een gezonde en veilige werkplek (en het vermijden van schadeclaims) heeft een goed arbobeleid nog meer positieve effecten: Een werknemer presteert beter als hij zich veilig voelt en comfortabel kan werken.Goede arbeidsomstandigheden verhogen de motivatie van werknemers.
U moet ook op de flexibele werkplek of bij thuiswerken zorgen dat de werknemer gezond en veilig kan werken: Uw werknemer moet een ergonomische werkplek hebben. Uw werknemer moet zich houden aan de regels voor beeldschermwerk. U moet uw werknemer informeren over en helpen bij veilig werken.
Arbeidsomstandigheden zijn het fysieke, sociale en psychologische klimaat waarin wordt gewerkt. Deze kunnen worden onderscheiden van de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het woord "arbeidsomstandigheden" wordt vaak verkort tot Arbo, onder andere in wetgeving.
Arbobeleid is het beleid dat een werkgever binnen zijn bedrijf voert op het gebied van arbeidsomstandigheden. Een goed arbobeleid leidt tot duurzame inzetbaarheid en verhoogde productiviteit. Het arbobeleid beperkt de gezondheidsrisico's, vermindert het ziekteverzuim en bevordert de re-integratie.
De juiste temperatuur, voldoende licht (liefst veel natuurlijk licht) en een goede luchtkwaliteit. Een prettig binnenklimaat draagt bij aan het welbevinden van mensen, meer werkplezier en een hogere productie. Uit onderzoek blijkt dat een goed binnenklimaat de productiviteit met 10 tot 15% verhoogt.
In algemene zin verwijst de term arbeidsverhoudingen naar de betrekking tussen werkgever en werknemer. Arbeidsverhoudingen op macroniveau omvatten de betrekkingen tussen werkgevers en werknemers en de overheid.
Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent, staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.
In de Arbeidsomstandighedenwet - of kortweg: de Arbowet - staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. De Arbowet is een zogeheten kaderwet. Dat betekent dat er geen concrete regels staan, maar algemene bepalingen over het arbobeleid in bedrijven.
Verantwoordelijkheden werknemers
Hoewel de werkgever primair verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden in het bedrijf, hebben ook de werknemers verplichtingen. Als zij zich daar niet aan houden, kunnen ook zij een boete krijgen van de NLA.
Zonder voelbare luchtstroom mag het niet warmer zijn dan 25˚C. Voor zeer lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 25˚C. Mits er een voelbare luchtstroom is. Anders mag het niet warmer dan 23˚C zijn.
In deze blog verken ik de veranderingen op de arbeidsmarkt vanuit vier A's die de kwaliteit van werk (of arbeid) typeren: arbeidsinhoud, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Deze vier A's vormen ook de kern van de strategische kennisagenda van het CAOP.
Met de methode van de 5 A's (Alertheid, Aanvang, Analyse, Aanbod, Afsluiting) leer je gebruik te maken van de juiste gespreksstructuur in klantenservice. Daarnaast vertellen we hoe je ook inhoudelijk goed voorbereid een klantgespreek aangaat aan de hand van de 4 A's (Analyse, Aanleiding, Aanpak, Afspraak).
Naast het creëren van een gezonde en veilige werkplek (en het vermijden van schadeclaims) heeft een goed arbobeleid nog meer positieve effecten: Een werknemer presteert beter als hij zich veilig voelt en comfortabel kan werken. Goede arbeidsomstandigheden verhogen de motivatie van werknemers.
In de catalogus staan de volgende arbeidsrisico's beschreven: fysieke belasting (ergonomie, beeldschermwerk), psychosociale arbeidsbelasting (werkdruk, ongewenst gedrag), gevaarlijke stoffen en biologische agentia, zwangerschap en arbeid en algemeen arbobeleid (BHV).
Een klacht over bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden of arbeidsuitbuiting kunt u via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie indienen. Ook als u een klacht heeft over het optreden van de Inspectie, kunt u op de website een digitaal contactformulier invullen.
Alles over de Arbowet
De wetgeving rond arbeidsomstandigheden is in drie niveaus ingedeeld: de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. De Arbowet vormt de basis van de regelgeving en bevat geen concrete regels.
Onderwerpen die bijvoorbeeld in een RI&E beschreven staan: Zijn er binnen het bedrijf gevaarlijke stoffen aanwezig die de gezondheid/veiligheid zouden kunnen schaden? Is er sprake van een kans op fysieke overbelasting? Zou beeldschermwerk de gezondheid van de werknemers kunnen beïnvloeden?
Loonstrookje verplicht
De werkgever moet bij de eerste loonbetaling een specificatie van uw salaris geven, het zogenoemde loonstrookje. U krijgt een nieuwe loonstrook als er iets verandert in uw loon. Of in de inhoudingen zoals premies voor sociale lasten of pensioen. Op het loonstrookje moet een aantal gegevens staan.
Uw werknemer moet veilig en gezond kunnen werken. Dat is vastgesteld in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). De Arbowet verplicht u om een basiscontract af te sluiten met een arbodienstverlener. Hierin staat bij welke taken u zich moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts.
Uw werkgever is verplicht om een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te maken. Hierin staat welke risico's het werk met zich meebrengt voor de werknemers. Verder moet er een plan van aanpak zijn. Daarin staat hoe uw werkgever de risico's voor de veiligheid en gezondheid aanpakt en wanneer dat gebeurt.
Arbeidskwaliteit, ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf - de intrinsieke kwaliteit - en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.
De meeste arbeidsverhoudingen in Nederland zijn juridisch gebaseerd op een privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst. Daarnaast benoemt de wet nog twee andere overeenkomsten in verband met arbeid: de opdracht en de aanneming van werk. Het is van belang deze drie overeenkomsten goed van elkaar te onderscheiden.
Een verstoorde arbeidsverhouding betekent dat de werknemer in beginsel wel geschikt is om de werkzaamheden te verrichten, maar dat de relatie tussen beiden partijen zodanig is verstoord dat het nog langer uitzitten van de arbeidsovereenkomst eigenlijk voor niemand echt goed is.