Laden tot maximaal 80 procent heeft een goede reden. Dat is beter voor de levensduur van de batterij. Daarom zijn sommige telefoons zo ingesteld dat ze niet verder laden. Bovendien gaat het laden boven 80 procent veel trager.
Wanneer een batterij volledig is opgeladen, bereikt de spanning in de cellen een piekniveau, wat voor extra stress zorgt en de slijtage versnelt. Door slechts tot 80% op te laden, vermijd je deze piekspanning en blijft de batterij in een stabielere toestand.
We adviseren om de accu tot 100% te laden. Pas bij de laatste procenten worden de cellen gebalanceerd dus wordt optimaal gebruik gemaakt van de capaciteit van de losse cellen. Overigens is 100% nooit de volle 100% net als dat 0% niet echt helemaal leeg is.
Tussen 20% en 80% is ideaal
Het is misschien even wennen maar je telefoon kun je beter niet tot 100% opladen. De laatste 20% gaan een stuk langzamer en veroorzaken meer warmte. En warmte is slecht voor de gezondheid van je batterij. Ook is hiet niet verstandig om je batterij helemaal leeg te maken.
Beter voor de levensduur van de accu
Op de lange termijn kan dit leiden tot snellere slijtage en zelfs een afname van de capaciteit. Het is daarom beter om standaard tot ongeveer 80 procent te laden. De batterij blijft dan gezonder en behoudt langer zijn oorspronkelijke prestaties.
Tip 4: Tesla opladen tot 100%?
Elektrische auto's zijn zo gemaakt dat zij dit aan kunnen, maar om degeneratie zo veel mogelijk tegen te gaan is het aan te raden om de auto niet te lang te laten staan in een te hoge of lage accustand.
Tesla raadt aan om het volledige laadniveau van de batterij te beperken tot onder de 90% voor dagelijks gebruik en alleen op te laden tot 100% als dat nodig is voor een lange reis . Een deel van de batterijafbeelding kan blauw worden weergegeven. Dit geeft aan dat een klein deel van de in de batterij opgeslagen energie niet beschikbaar is omdat de batterij koud is.
Er zijn twee redenen: laadprestaties en levensduur van de batterij. Meestal moet u een EV alleen opladen tot 80%, omdat de laadsnelheid dramatisch afneemt na de 80% . En ten tweede, de gezondheid van de batterij van uw voertuig op de lange termijn verbetert wanneer deze onder de 100% wordt gehouden.
De eerste keer laden
Zouden ze de accu tot 100 procent opladen, dan is de kans groter dat de accu sneller in capaciteit achteruit gaat. De eerste keer kun je de smartphone dus het best helemaal opladen. Dat duurt ongeveer vijf tot zes uur.
Om de levensduur van de batterij te beschermen, regelt de slimme servicefunctie de laadsnelheid op intelligente wijze op basis van uw laadgewoonten. Het batterijniveau blijft rond de 80% totdat de telefoon detecteert dat u de telefoon volledig moet opladen. Vervolgens wordt de resterende 20% van de batterij snel bijgevuld .
Met de 80%-limiet kun je aangeven dat de batterij nooit verder opgeladen moet worden dan 80%. Daarmee gaat je iPhone op een enkele lading wat minder lang mee, maar zorg je er wel voor dat de levensduur een stuk langer wordt.
Vaak kort opladen is goed voor je batterij
De meeste slijtage treedt op bij het opladen van de laatste 20/30 procent. Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent.
Opmerking: Op modellen met een ouder besturingssysteem dan One UI 6.1 is de enige optie om de levensduur van je batterij te verlengen, het beperken van de maximale lading tot 85%. Deze functie herkent automatisch je slaappatronen en laadt een uur voor het wakker worden op tot 100%.
Je hoort regelmatig dat het beter is om je accu pas op te laden wanneer deze bijna helemaal leeg is. Dit is niet juist! Je kunt de accu het beste opladen als deze rond de 30% à 40% is.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
Langzaam laden is over het algemeen vriendelijker voor de levensduur van de batterij. Het levert een constantere stroom aan energie. Dit is gunstig voor de gezondheid van de batterijcellen. Daarnaast zijn reguliere laadpunten alomtegenwoordig.
Een van de belangrijkste redenen om je auto tot 80% op te laden, is het verlengen van de levensduur van de batterij. Studies hebben aangetoond dat het opladen van een lithium-ion batterij tot 100% regelmatig, vooral als de batterij daarna lange tijd volledig opgeladen blijft, de batterij sneller kan laten verouderen .
Neen, tegenwoordig is het niet langer gevaarlijk om uw mobiele telefoon 's nachts op te laden. Moderne smartphones hebben slimme technologieën die de batterij beschermen tegen oververhitting en ernstige schade. Te lang aan de oplader zitten kan echter een negatief effect hebben op de levensduur van de batterij.
De energieoverdracht van de batterij naar de smartphone en weer terug wordt voor het grootste deel geregeld door elektronen. Door te voorkomen dat uw telefoon te vaak volledig wordt opgeladen (of volledig ontladen), wordt de 'stress' op de elektronen verminderd .
Batterijconditie van minimaal 85%
Als de batterijconditie boven de 80 procent zit, dan werkt je toestel zoals je gewend bent. Pas als de conditie van de batterij onder de 80 procent zit, wordt het toestel bijvoorbeeld langzamer en gaat de batterij sneller leeg.
Samenvattend kan het opladen van lithiumbatterijen tot 100% risico's met zich meebrengen en hun levensduur verkorten . Het wordt aanbevolen om te schakelen tussen 85% en 25% om de levensduur van de batterij te verlengen. Overladen kan veiligheidsrisico's opleveren, de levensduur van de batterij verkorten en het risico op explosie of brand vergroten.
Tesla, bijvoorbeeld, garandeert zijn batterijen 8 jaar of tussen 160.000 en 240.000 km, afhankelijk van het model. Tesla, het merk van Elon Musk, blijft streven naar uitmuntendheid op de markt voor elektrische voertuigen door zijn prestaties voortdurend te verbeteren.
Dit komt door de chemie van de nikkel-mangaan-kobaltbatterij (de batterij in je Tesla die je tot 80% moet opladen). Batterijcellen raken blijkbaar erg gestrest wanneer ze boven de 80% worden opgeladen, dus hoe minder tijd ze in die staat doorbrengen, hoe beter voor de levensduur van de batterij.
De instelling die u kiest, is van toepassing op directe en geplande oplaadsessies. Tesla raadt aan om het volledige laadniveau van de batterij te beperken tot minder dan 90% voor dagelijks gebruik en alleen op te laden tot 100% als dat nodig is voor een lange reis.