Het doel van de 5W1H methode is om te komen tot een scherpe vraagstelling. Geen creatieve denktechniek maar eigenlijk een techniek die eraan voorafgaat. De fase waarin je het probleem zo helder mogelijk vaststelt en formuleert.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
De methode helpt je bij het uiteenrafelen van het probleem in verschillende fases naar kleine behapbare porties. Het geeft een bredere en diepere kijk en daardoor een beter inzicht in het werkelijke probleem. De 5W2H methode zorgt voor dat er systemisch naar ideeën wordt gezocht en deze worden geïmplementeerd.
Het acroniem gaat ook in het Engels op: Who, What, Where, When, Why & How. De techniek is gebaseerd op doorvragen. Hierbij geldt, dat meerdere keren dezelfde vraag stellen er toe kan leiden het probleem scherper te krijgen.
5W2H bestaat uit vijf vragen beginnend met de letter W en twee met de letter H. De vragen zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe en Hoeveel. Deze vragen worden gebruikt om de achterliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
Het 5w- of 6w-model van Ferrell is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van klanten. Door de 5 w's (wie, wat, waar, wanneer en waarom) mee te nemen in je marktonderzoek, voer je een gedegen afnemersanalyse uit. De uitkomsten kunnen eventueel ook dienen als input van je SWOT-analyse.
Het idee achter de techniek is eenvoudig; als je 5x achter elkaar een 'waarom'-vraag stelt zal de oorzaak van je probleem duidelijk worden. Met de techniek kun je laag-voor-laag de symptomen 'afpellen' die je het zicht op het echte probleem ontnemen. Vervolgens kun je de ware bron van je probleem elimineren.
Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Een Oorzaak en gevolg analyse genereert en sorteert hypothesen over mogelijke oorzaken van problemen in een proces door de analist alle mogelijke oorzaken en effecten van het geïdentificeerde probleem op te laten sommen.
Het model bestaat uit drie principes: Why – waar streef je naar (missie)? How – Hoe doe je het en waarom is dit beter dan de concurrentie? What – Welke producten of diensten zorgen voor het behalen van de missie (assortiment)?
Een waarom vraag is een vraag waarmee iemand op zoek gaat naar de reden van iets (de motivatie van iemands handelen of denken) of naar de verklaring waarom iets het geval is.
Het doel van een probleemanalyse is om je onderwerp te verkennen en af te bakenen, zodat je vervolgens een specifieke probleemstelling en doelstelling kunt formuleren. Ook helpt de probleemanalyse je op weg om de juiste hoofd- en deelvragen op te stellen.
Je probleemstelling beschrijft het probleem dat onderzocht wordt. De doelstelling geeft aan waar het onderzoek inzicht gaat verkrijgen. De hoofdvraag (of centrale onderzoeksvraag) is de vraag met betrekking tot het probleem waarop je scriptie een antwoord geeft.
In de doelstelling of het onderzoeksdoel geef je aan wat je met het onderzoek wilt bereiken. Het onderzoeksdoel is nooit om het probleem op te lossen maar om er meer inzicht in te verkrijgen. Zo kan je doelstelling voor je scriptie onder andere gericht zijn op: wat de oorzaken zijn van een probleem.
Is er een probleem? Maak bij het beschrijven van het probleem onderscheid tussen enerzijds de feiten (relaties tussen oorzaken en gevolgen) en anderzijds de waardering van die feiten. De feiten zijn voor iedereen hetzelfde, de waardering ervan is afhankelijk van de belangen die men heeft en de waarden die men hanteert.
Een goede probleemstelling is bondig, concreet en: Plaatst het probleem binnen de juiste context. Beschrijft precies waar het onderzoek over gaat (bakent af) Toont de relevantie van het probleem aan.
Rond de 2,5 a 3 jaar komen kinderen op het idee om 'waarom'-vragen te stellen. Dit is een stuk moeilijker, dus je kind wil hier veel mee oefenen. Vandaar de eindeloze stroom met vragen…
Open vragen stellen zorgt ervoor dat de coachee zijn of haar eigen situatie, gedachten en gevoelens kan onderzoeken. Uit onderzoek blijkt dat bij effectieve vormen van hulpverlening en coaching de cliënt of coachee het meest aan het woord is.
Het Golden Circle Model
De kern van de cirkel staat voor waarom (de why). De middelste cirkel staat voor hoe (how) en de buitenste voor wat (what). De meeste bedrijven weten het antwoord op de wat vraag, een aantal op de hoe vraag en alleen de meest invloedrijke bedrijven weten waarom ze doen wat doen.