5/2 ventielHiermee zijn twee kamers te beluchten en te ontluchten wat een volledige controle betekent over beide zijden van de actuator. Met een 5/2 ventiel is dan ook volledig pneumatisch een beweging te realiseren.
Middenstand gesloten
In de middenstand zijn de beide uitgangspoorten gesloten. Lucht kan er niet in en uit. Hierdoor blijft de cilinder in zijn positie staan.
Een 3/2 ventiel heeft drie poorten voor respectievelijk de voeding (1), arbeid (2) en ontluchting (3) gecombineerd met twee schakelstanden. Omdat er maar één arbeidsuitgang beschikbaar is, kan met dit ventiel maar één kamer met perslucht worden gevuld.
Wat is een 4 weg magneetventiel? Een 4/2-weg magneetventiel heeft vier poorten en twee posities. Twee poorten leveren lucht aan beide kanten van een dubbelwerkende magneetklep en de resterende poort zorgt voor de uitlaat van de cilinder.
Toepassing. Met een 5/2 ventiel kun je bijvoorbeeld een dubbelwerkende pneumatische cilinder aansturen.
Dubbelwerkende hydrauliek cilinder
In tegenstelling tot een enkelwerkende cilinder heeft de dubbelwerkende variant dus twee poorten. De cilinder levert op die manier niet alleen (duw)kracht maar ook op de terugweg via de olie een (trekkende) kracht en niet via externe krachten zoals bij enkelwerkende cilinders.
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Monostabiele ventielen zijn ventielen waarbij een continue stuursignaal nodig is om het ventiel om te schakelen. Valt dit stuursignaal weg dan schakelt het ventiel d.m.v. veerkracht weer naar zijn ruststand. Bistabiele ventielen kunnen door een kort stuursignaal blijvend omgeschakeld worden.
De 4/3 ventielen zijn ook beschikbaar als proportionele stuurventielen. Deze ventielen zijn in staat om de stroming te meten en de richting waarin de stroming wordt gemeten te regelen.
Het snelheidsregelventiel
Een snelheidsregelventiel (Fig. 2) is een smoorventiel waarbij het debiet slechts in één richting wordt beperkt, in de andere richting is de doorgang vrij. Dit wordt verkomen door de smoring (1) te overbruggen door een terugslagklep (2).
Besturing van een dubbelwerkende cilinder
In de meeste gevallen wordt een 5/2-weg ventiel gebruikt om een dubbelwerkende cilinder aan te sturen. Het is echter ook mogelijk om het met twee 3/2-weg ventielen te doen.
De functies van ventielen worden met twee cijfers aangeduid. Het eerste getal staat voor het aantal aansluitingen, het tweede getal voor het aantal standen. 3/2 ventielen hebben dus 3 aansluitingen en 2 standen.
Een 2/2-ventiel heeft 2 aansluitingen en 2 schakelstanden. Een aansluiting is een verbinding met de persluchttoevoer, met de ontluchting, met een verbruiker (vb cilinder) of met de stuurpoort van een ander ventiel. Voor elke schakelstand wordt er een rechthoek getekend.
Stap 1: Laat uw band leeglopen - Hiervoor moet u het ventieldopje verwijderen en op het ventiel drukken. Voor Presta ventielen moet u de nippel van het ventiel losschroeven. Voor Schrader kunt u een schroevendraaier of bandenlichter gebruiken om voorzichtig op de nippel in het ventielhuis te drukken.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje. Om de band te kunnen oppompen moet men de ventieldop van het ventiel halen.
Het Schraderventiel wordt vooral gebruikt in banden van gemotoriseerde voertuigen.
Servogestuurde ventielen (indirect werkende magneetventielen) Deze ventielconstructies zijn er in membraan- en zuigeruitvoeringen. Ze hebben alle een verschildruk nodig om te openen of te sluiten en werken enkel goed vanaf een minimale verschildruk tussen de 0,1 en 2 bar.
Hoe werkt een impulsrelais? Met een impulsrelaiszoals de Theben OKTO kan elektrische stroom vanaf een willekeurige afstand worden in- of uitgeschakeld. De schakeltoestand van de schakelaar verandert als gevolg van een elektrische impuls.
Bistabiel relais schakelen in door een elektrische impuls op de besturingsingangen en schakelen weer uit door een andere impuls. De afstand tot de pulsgenerator is irrelevant. Technisch gezien zijn bistabiel relais of wisseltrappen, omdat zij twee stabiele ruststanden hebben.
Een elektrische schakeling, een component, een apparaat of (meer algemeen) een systeem is bistabiel als het twee stabiele toestanden heeft. Deze eigenschap gaat gepaard met een hysterese en geeft het systeem een geheugenwerking.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Benamingen: Presta, Sclaverand, Frans (ook in NL), Belgisch (in B), raceventiel. Voor racefietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt. Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden.
Het Blitzventiel heeft geen ventielslang maar een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt.