Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Goed nieuws voor alle wielrenners in Nederland! Omdat deze Shimano groepsets 12-speed zijn betekent het dat er een extra versnelling is bijgekomen ten opzichte van de 11-speed groepen. De Dura-Ace is er in drie opties: 11-28, 11-30 en 11-34. Vooralsnog zijn de Ultegra opties alleen een 11-30 en een 11-34.
Je kan natuurlijk wel je fiets ombouwen naar 1x12, maar let dan goed op dat je de juiste Body op je wielset plaatst. Voor Shimano 12-speed cassettes is een Micro-Spline body nodig, terwijl je voor Sram 12-speed cassettes met een 10 tands kleinste blad een XD body nodig hebt op je wielset.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Re: van 10 naar 11
Een derailleur is een paralellogram en de verhoudingen tussen Campa 10 en 11 zijn niet gelijk, net zoals dat er verschillen zijn tussen Shimano, Sram en Campa 10 speed, waardoor de boel niet uitwisselbaar is. 11 speed ketting is smaller, daardoor kon de kooi van de voor-derailleur ook smaller.
De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.
Veel versnellingen: De meeste moderne racefietsen hebben 22 versnellingen. Twee tandwielen vooraan en elf achteraan. Door die brede keuze kan je in eenzelfde rit zonder problemen afwisselen tussen steile klimmen en snelle vlakke wegen of afdalingen.
De Elite Sram XD/XDR Body breidt de mogelijkheden van je Elite fietstrainer enorm uit. Deze cassettebody is snel een eenvoudig op je Elite Direct Drive trainer te installeren. Je kunt hierdoor dus je eindelijk Zwiften met je Single Speed mountainbike of je 12-speed racefiets!
Shimano XTR M9100 MTB Fietsketting 12-speed 126 schakels.
Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit verschil merk je pas echt onder zware belasting.
Je voelt beter dat de ketting op het kransje wordt gelegd. Als we dit vergelijken met een Shimano-groep, schakelt een Shimano-groep wat soepeler. je merkt dat er geschakeld wordt, maar het voelt wat minder schokkerig dan bij een SRAM groep, omdat het zo snel gaat.
Het verschil tussen Deore en Deore XT is het materiaal wat gebruikt wordt en de duurzaamheid van het product. Deore XT is van beter materiaal gemaakt waardoor het langer meegaat. Sommigen zeggen dat XT langer meegaat dan XTR, terwijl XTR meer dan 2x zo duur is, en het niet eens zo heel veel scheelt in gewicht.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn.
Shimano Ultegra & Dura Ace Di2 12 speed groepen
Met deze twee recentste toevoegingen heeft Shimano het schakelen weer verder geperfectioneerd. Als je echt op zoek bent naar het beste van het beste, dan is deze 12 speed Shimano Dura Ace Di2 groepset echt iets voor jou!
Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
SRAM en Shimano cassettes hebben dezelfde passing en passen dus op dezelfde body. Door het HG-systeem kan de ketting gemakkelijk van het ene naar het andere tandwiel glijden.
Een enkel voorblad is lichter
De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
Trap je graag wat zwaarder, kies dan voor 34t of 36t. Ook de keus voor een cassette speelt een rol: er zijn namelijk 10-speed cassettes in verschillende verhoudingen maar de beste keuze is om een 11/36-cassette te gebruiken.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
Dat gaat niet werken, de kransjes hebben een verschillende afstand (pitch).
Een crankset van 53/39 is in de cyclocross zo goed als onbruikbaar. Meestal wordt 46/36, 44/43 of 42/32 gebruikt. Achteraan worden gelijkaardige cassettes gebruikt op de weg, zoals 11-25 of 11-28. Tegenwoordig zijn 1x cranksets populair.