Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...).
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Hoe vaak je de ketting moet voorzien van een nieuw laagje wax is afhankelijk hoeveel kilometers je fietst en onder welke omstandigheden. De ketting van mijn mountainbike voorzie ik iedere rit van een nieuwe laag aangezien ik mijn fiets, en uiteraard mijn ketting, na iedere mountainbikerit schoonmaak.
Voor de verschillende type kettingolie geldt de volgende vuistregel: Hoe dikker de olie, hoe langer het aan de ketting blijft plakken zonder weggespoeld te worden. Hoe dunner de kettingolie, hoe minder vuil het aantrekt. Smeermiddelen verschillen daarom in consistentie, kruipvermogen en levensduur.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Achter zit de steekas altijd van links naar rechts (van achteren gezien), voor kan van beide kanten. Schroef de as los van het wiel dat je eruit wilt halen. Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Carbon Assembly Paste is een speciaal ontwikkeld professionele montagepasta voor bewegende delen zoals rollagers, balhoofd en trapas.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
Spuit je fietsketting in met een special kettingontvetter zoals CyclOn Bionet Chain Cleaner en laat deze biologische ontvetter een paar minuten intrekken. Door de ontvetter de tijd te geven om in te werken zorg je ervoor dat de vervuiling op de ketting de tijd heeft om los te weken.
Teflonspray: teflonspray heeft in principe dezelfde werking als siliconenspray. Het grote verschil met siliconenspray is echter dat teflonspray niet gemaakt wordt van olie of siliconen, maar van PTFE. Dit materiaal is vele malen hygiënischer en is daardoor HACCP-goedgekeurd.
Siliconenspray is een prima beschermingsmiddel tegen roest, vuil en vocht. Naast de beschermende werking is deze spray ook een hoogwaardig poetsproduct. Overweg Olie levert siliconensprays en ook siliconensmeermiddel voor diverse toepassingen.
Hoe vaak moet je de fietsketting schoonmaken en smeren? Dat hangt helemaal af van het versnellingssysteem en hoeveel en onder welke omstandigheden je fietst.