Een te hoge bandenspanning zorgt voor te weinig aanraking met het wegdek. Te hard rijden en/of verkeerd gebruiken auto: Als u erg hard rijdt zal er meer wrijving met het wegdek ontstaan, waardoor de banden meer zullen slijten. Ook wanneer u hard remt en optrekt ontstaat er meer wrijving en dus meer slijtage.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller.
Gemiddeld slijten autobanden ongeveer 1 tot 1,5 mm per jaar, afhankelijk van de bovengenoemde factoren. Het is belangrijk om te weten dat deze slijtage niet alleen afhangt van de tijd, maar vooral van het aantal gereden kilometers. De gemiddelde levensduur van een band ligt tussen de 30.000 en 50.000 kilometer.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Bij zomerbanden geldt dat de banden al bijna zijn versleten bij een profieldiepte vanaf 2 mm. Is de profieldiepte 2 mm of minder, dan is het de hoogste tijd om je op vervanging te oriënteren. Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 millimeter zit.
Zelfs als delen van uw loopvlak dieper zijn dan 2/32", moet u de band nog steeds vervangen als er gebieden zijn die de penny-test niet doorstaan. Consistente slijtage rond de hele band is normaal , maar ongelijkmatige slijtage van het loopvlak kan een teken zijn van onjuiste spanning, verkeerde uitlijning van de wielen of een verscheidenheid aan andere dingen.
Ongelijke bandenslijtage wordt meestal veroorzaakt door onjuiste uitlijning, te hoge bandenspanning, te lage bandenspanning of een versleten ophanging . Het kan nuttig zijn om de verschillende patronen van ongelijke bandenslijtage hieronder te kennen en wat ze kunnen suggereren over uw auto.
“Een autoband met onderdruk of met overdruk beïnvloedt de wegvastheid van het voertuig en verhoogt het risico op een platte band of een klapband.” In het geval van versleten autobanden, met onderdruk of met overdruk, volstaat het vaak om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken!
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Stabiliteit: Met een betere constructie bieden 10-laags banden meer stabiliteit bij het dragen van grote ladingen, met name in snel verkeer of op ruw terrein. Een langere levensduur Vanwege hun verhoogde duurzaamheid gaan banden met 10-laags over het algemeen langer mee dan banden met 8-laags banden , met name in zware gebruiksomstandigheden.
De gemiddelde levensduur van nieuwe banden is ongeveer 80.000 kilometer , maar banden kunnen ook 48.000 tot 113.000 kilometer meegaan, afhankelijk van uw rijgedrag, de constructie van de band en de slijtageclassificatie van de bandenfabrikant.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.
Nieuwe voorbanden gaan gemiddeld 30.000-40.000 kilometer mee. Daarna is de profieldiepte niet meer voldoende, zodat de banden aan vervanging toe zijn. Het afslijten van de banden moet wel gelijkmatig gebeuren. Als je banden scheef afslijten, moet je ze veel sneller vervangen.
Voorbanden slijten sneller, tot wel 2,5 keer sneller bij sommige auto's. De linker voorband heeft het het zwaarst te verduren. Deze is het zwaarst belast en verantwoordelijk voor het overbrengen van het grootste deel van de besturing tijdens bochten naar rechts.
De toppers. Van de drie toppers heeft de Continental de beste rijeigenschappen. De Goodyear en Michelin volgen, maar bieden een langere levensduur. In de slijtagetest scoorde Michelin 53.200 km, Goodyear 49.100 km en Continental 43.800 km.
Door de auto vaker te gebruiken en ervoor te zorgen dat de autobanden in beweging blijven, zullen ze minder snel uitdrogen. Wordt de auto toch minder vaak gebruik? Plaats deze dan in een garage i.p.v. buiten op de stoep. Veel zonlicht en droogte/warmte zorgen voor een snel uitdrogingsproces.
Gemiddeld genomen kunnen autobanden tussen de 40.000 en 70.000 kilometer meegaan. Het type autoband speelt ook een rol; zo gaan zomerbanden doorgaans langer mee dan winterbanden vanwege verschillen in rubbersamenstelling en gebruiksomstandigheden.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Ze zijn het duidelijkst zichtbaar zodra de profieldiepte 2/32” bereikt . Als het profiel is versleten tot aan de slijtage-indicatoren, is de band niet langer veilig of legaal voor gebruik en moet deze worden vervangen. Lage profieldiepte zien.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel.
Als u de neiging heeft om snel te rijden, snel te versnellen en te vertragen, of scherpe bochten te nemen met hoge snelheden, dan kan het zijn dat uw banden sneller slijten dan nodig is. Agressief rijden legt extra druk op de banden en kan ervoor zorgen dat ze veel sneller slijten .
Uw monteur controleert of de onderdelen van uw ophanging en besturing goed functioneren. Het is namelijk mogelijk dat uw bandenslijtage wordt veroorzaakt door onjuiste teenafstellingen, versleten kogelgewrichten, spoorstangeinden, draagarmbussen of versleten of beschadigde veren. Deze moeten worden vervangen voordat de uitlijning plaatsvindt.