Enkele redenen zijn bijvoorbeeld: een verkeerde werkmethode, onderschatting van de gevaren, te hoge werkdruk, verkeerde aanwijzingen, ontbreken van instructies, onvoldoende vaardigheden, onduidelijke verkeerssituatie, onveilig gedrag en de veiligheidscultuur binnen het bedrijf.
Uit Brits onderzoek blijkt dat maar liefst driekwart van de ongevallen met heftrucks te wijten is aan twee belangrijke risicofactoren: de werkvloer die niet goed is ingericht en onvoldoende scheiding tussen voertuigen en voetgangers in je magazijn.
#1: Omkantelen of omvallen van vorkheftrucks
De meest voorkomende oorzaken van kantel- of omrolongelukken zijn gevaarlijke snelheden, abrupte bewegingen en slecht gebalanceerde ladingen. Om te voorkomen dat heftrucks omrollen: Neem bochten langzaam.
Ongevallen worden meestal veroorzaakt door een combinatie van factoren en hebben daarmee vaak verschillende oorzaken [15]. Het is bijvoorbeeld bekend dat een te hoge snelheid, rijden onder invloed van alcohol en/of drugs en vermoeidheid een rol spelen bij het ontstaan en/of de afloop van ongevallen.
In 2021 kwamen ongevallen met een voertuig 147 keer voor, aldus de Monitor arbeidsongevallen van de Arbeidsinspectie. Twee derde van de ongevallen met een voertuig vindt plaats met een heftruck, hefwagen, stapelaar, orderpicker, reachtruck of containerheftruck.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland
Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo'n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden jaarlijks aan de gevolgen van een verkeersongeval.
De meeste verkeersslachtoffers waren fietsers (270) en inzittenden van een personenauto (194). Onder de verkeersdoden in de auto waren 134 bestuurders en 60 passagiers. Daarnaast overleden 71 voetgangers, 32 bromfietsers, 46 motorrijders en 53 bestuurders van een scootmobiel.
Bestuurders: Te hard rijden, roekeloos rijden, regels overtreden, borden niet begrijpen, vermoeidheid, alcohol . Voetganger: Onvoorzichtigheid, analfabetisme, oversteken op de verkeerde plaats op de rijbaan, overstekende voetgangers.
In welk land gebeuren de meeste dodelijke ongelukken op de weg? Bulgarije telt de meeste verkeersdoden. Het land heeft met 81,6 dodelijke verkeersslachtoffers het hoogste aantal in de Europese Unie. Het is 79 procent hoger dan het gemiddelde in Europa.
Volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) gebeuren de meeste dodelijke ongevallen met heftrucks wanneer een werknemer wordt verpletterd door een vorkheftruck die kantelt of van een laadperron valt . Dit soort ongevallen met heftrucks vertegenwoordigt ongeveer 25% van alle sterfgevallen met heftrucks.
Overdreven en onaangepaste snelheid zijn dé belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Internationaal wordt er over het algemeen van uitgegaan dat ongeveer een derde van de dodelijke ongevallen (mede) veroorzaakt wordt door overdreven of onaangepaste snelheid.
Zorg voor een goede infrastructuur: scheiding heftrucks van voetgangerszones. Zorg dat voetgangers zichtbaar zijn voor de heftruckbestuurder. Maak gebruik van veiligheidsgordels. Zorg voor een deugdelijke bevestiging van de lading en voorkom afvallende lading.
Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Een heftruck besturen moet zeer zeker niet worden onderschat. Het besturen van een heftruck wordt niet zozeer bestempeld als moeilijk, maar zonder enige instructie en/of praktijkervaring zullen de meeste mensen niet weten hoe je een heftruck bestuurd.
Een ongeval is een gebeurtenis die onbedoeld is gebeurd, die resulteert in schade, letsel of letsel . Een incident is een gebeurtenis die onbedoeld is gebeurd, maar dit hoeft niet te resulteren in schade, letsel of letsel.
Verstrikt raken in een machine
Uit cijfers blijkt dat 94% van de ongevallen met machines de fysieke afscherming een belangrijke rol speelt. Die is niet aanwezig of wordt niet (goed) gebruikt. Daarnaast is in de helft van de gevallen het slachtoffer zich niet bewust van de gevarenzone.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Zie FARS Analytical Data Classification in de bijlage voor meer details over ras-etniciteitscategorieën. Van de 43.230 verkeersdoden in 2021 waren blanke mensen goed voor 50 procent, terwijl zwarte of Afro-Amerikaanse mensen goed waren voor 17 procent en Hispanics of Latino's goed waren voor 16 procent.
De meest voorkomende verkeersongevallen in Nederland
Volgens de TNO zijn 51% van de ongevallen een achteraanrijding en 19% een vooraanrijding. In ongeveer 15% van de verkeersongevallen is er sprake van een kettingbotsing en in 14% van de gevallen van een zijaanrijding.
Oppassen geblazen. Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Staten met de meeste auto-ongelukken
Californië: 3.847 doden van 3.558 ongelukken. Texas: 3.874 doden van 3.520 ongelukken. Florida: 3.331 doden van 2.950 ongelukken. Georgia: 1.664 doden van 1.522 ongelukken.
De klok is namelijk in het weekend van 26 en 27 oktober een uur achteruit gezet. Uit cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) blijkt dat in november, de maand na het ingaan van de wintertijd, de meeste verkeersongevallen plaatsvinden.