Motivatie is de wil om iets te leren of iets te doen. Gemotiveerde mensen zijn erg nieuwsgierig, betrokken en niet bang voor een moeilijke uitdaging. Motivatie kan je opdelen in twee groepen; intrinsieke en extrinsieke motivatie. Bij deze twee soorten zit er een verschil in de bron.
Denk aan bijvoorbeeld een beter humeur, meer energie om dingen te ondernemen en het gevoel van voldoening. Zoals al eerder in dit blog is gezegd, intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat je je doelen wilt blijven halen. Voor je werkgever is dit natuurlijk waardevol en voor jou als medewerker net zo goed!
Motivatie zorgt er over het algemeen voor dat iemand wordt aangezet tot actie. Wat niet meteen wil zeggen dat als iemand goed werk aflevert, deze persoon ook gemotiveerd is. Wat je vaak wel ziet is, dat als de motivatie van iemand niet hoog is, de prestaties ook achteruitgaan of ondermaats zijn.
Wat versta je onder motiveren? Kort door de bocht gaat motiveren over het hebben van beweegredenen of motieven om in actie te komen. En mensen komen in actie als ze een doel voor ogen hebben. Een doel dat voorziet in een bepaalde behoefte.
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak. Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren. In het onderwijs kan het gebrek aan uitdaging leiden tot gedemotiveerde leerlingen.
Motivatie bestaat uit drie componenten, namelijk gereedheid, bereidheid en vermogen (of willen, kunnen en er klaar voor zijn).
Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag. Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt. Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant wel zien.
Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie.
Bij motivatie staat het voldoen aan de individuele behoeften van de medewerker centraal. Mensen doen iets omdat zij er iets positiefs aan over willen houden. Dat kunnen intrinsieke behoeften zijn, zoals bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, waardering, het teamverband of inhoudelijke taken en voldoening.
Motivatie is het geheel aan redenen waarom iemand zich tot bepaald gedrag kan zetten. Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen. Je vindt dit ook terug in een uitspraak als 'Wil je jouw besluit motiveren?
Open motivatiebrief voorbeeld
Zorg dat je een vragenlijstje hebt. Stel je kort voor en vertel waarom je belt. Vraag of er binnenkort een passende vacature vrijkomt. In dit telefoongesprek kun je ook vertellen waarom je zo graag bij het bedrijf wilt werken.
Drijfveren zeggen iets over je motivatie, houding, voorkeur en waarden. Je drijfveren kunnen als gevolg van tijd, ervaring of anderszins veranderen. Hoe meer je drijfveren terug te vinden zijn in je studie of werk, hoe beter je je op je plek zult voelen.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
De competentie Stimuleren en motiveren geeft aan of je anderen enthousiasmeert, aanmoedigt en het goede voorbeeld geeft. Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: "Door mijn aanpak worden anderen enthousiast".
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Leg uit waarom je juist deze job wilt. Als je spontaan solliciteert, vertel dan waarom je precies dit bedrijf gekozen hebt. Midden: beschrijf je ervaring en je persoonlijkheidskenmerken die relevant zijn voor de functie. Gebruik een zakelijke toon en laat de feiten voor zich spreken.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Je kunt wat karaktereigenschappen geven, vertellen waarom je iets leuk vindt, welke dingen je als een uitdaging ziet. Ook kun je uitleggen waarom je bepaalde keuzes in je carrière hebt gemaakt. Deze elementen zijn bij de beoordeling vaak belangrijker dan de opsomming van wat je allemaal kunt.
Drijfveren zeggen iets over motivatie, houding, voorkeur en waarden. Drijfveren zijn dynamisch: ze kunnen bijvoorbeeld veranderen door de tijd heen of door de ervaring die je opdoet. Het is belangrijk inzicht te hebben in je drijfveren want ze geven aan wat je beweegt in je leven én je werk.