Glijlagers vind je met name in de remmen, derailleurwieltjes, pedalen en shifters. Dat je fiets zo soepel rijdt is echter vooral te danken aan zijn kogellagers. Die vind je in de wielen, het bottombracket, het balhoofd en als je een volgeveerde mountainbike hebt, dan zit ook de achterbrug er vol mee.
Alle bewegende onderdelen op je fiets hebben te maken met lagers. Je wielen, pedalen, trapas, balhoofd, derailleurwieltjes, overal zitten lagers in.
Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo'n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.
De manier waarop een lager wordt vervangen, is afhankelijk van het type lager. Een technicus zal eerst het voertuig heffen en ondersteunen en het wiel en de band verwijderen. Voor een taps toelopende lagerset verwijdert de technicus de wielasmoer en de wielnaaf, waardoor het lager en de wielblokken worden blootgesteld.
Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Een grommend en bonkend geluid
Wanneer je harder dan 25 kilometer per uur rijdt, en je een brommend hoorbaar geluid hoort, kan dit wijzen op een kapotte lager. Je hoort dit geluid met name wanneer je een scherpe bocht maakt waardoor het gewicht van de auto naar een kant wordt geworpen.
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.
Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-.
Met een defect voorwiellager mag je zeker niet verder rijden dan tot het punt waar je een verantwoorde stop kunt maken. Dit kan de eerstvolgende parkeerplaats zijn maar ook de vluchtstrook. Als je lager defect is kan door het metaal op metaal contact de temperatuur binnen de remtrommel of remschijf enorm oplopen.
Om de wiellagers te controleren, krik je de auto op en check je het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling. Wanneer er sprake is van overmatige speling en/of er een bonkend geluid is het wiellager versleten. Voer de controle ook uit als het wiel draait.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Een lager (leger, asblok, kussenblok, draagpot) is een machine-onderdeel waar een as of astap in draait. Een belangrijke taak van een lager is het verlagen van de wrijving tussen de verschillende onderdelen. De beweging is meestal een rotatie maar kan ook een lineaire beweging zijn.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Hoewel normaal gesproken niet zichtbaar heeft je fiets op meerdere plekken lagers, onderverdeeld in glijlagers en kogellagers. Glijlagers vind je met name in de remmen, derailleurwieltjes, pedalen en shifters. Dat je fiets zo soepel rijdt is echter vooral te danken aan zijn kogellagers.
Een wiellager is een lager dat zich bevindt tussen de wielnaaf en het bijbehorende wiel. Een wiellager zorgt dat het wiel vrij kan draaien en dat er niet constant gesmeerd hoeft te worden tijdens het rijden zoals bij oude koetsen. Het is altijd een samenstelling van kogellagers al dan niet met een kegellager.
De krukas van een motor is in het motorblok gelagerd op hoofdlagers ook wel krukaslagers genoemd. De voor de smering noodzakelijke olie wordt onder druk via gaten in de lagerschalen tussen de krukas en de lagerschaal geperst.
Mensen die ervan houden om wat harder door de bocht te gaan zullen hun wiellagers sneller verslijten dan rustige rijders. Hoe dan ook: wiellagers slijten en van tijd tot tijd zal er dus een wiellager vervangen moeten worden. Regelmatig controleren of de wiellagers nog in orde zijn is dus belangrijk.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
De speling van wiellagers of hun opsluiting mag niet zodanig zijn dat de bewegingsmogelijkheid meer bedraagt dan 0,5% van de afstand van de hartlijn van de as of astap tot het meetpunt, zoals weergegeven in figuur 13.
De kosten voor het vervangen van een fuseekogel verschillen uiteraard per merk en model, en lopen uiteen van zo'n 100 tot 330 euro per stuk. De prijs voor een reparatie is ook afhankelijk van waar u de reparatie laat uitvoeren. Merkdealers zijn namelijk vaak duurder dan algemene garages.
Afhankelijk van de auto en hoe makkelijk het is om de aandrijfas te bereiken, kun je rekenen op kosten tussen de €1.000 en €2.000 euro voor de vervanging (als je de assen aan beide kanten vervangen moet). Als je een auto met vierwielaandrijving hebt, moet je over het algemeen rekenen met nog hogere kosten.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
Men spreekt wel van een gemiddelde prijs bij vervanging van een homokineet. Deze prijs ligt tussen de € 175,- EN € 300,-.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.