In de meeste gevallen zit de watertank onder de zitbank. Bij sommige campers kan het voorkomen dat de watertank onder het bed zit. Wanneer u de dop van de watertank opendraait zult u de waterpomp in deze tank vinden.
Een waterpomp zit gemonteerd bij de watertank in je camper of caravan. De watertank vind je vaak onder een vaste bank of bed. Om ervoor te zorgen dat het water uit de watertank uiteindelijk bij de kraan terechtkomt, is het belangrijk dat het water door de leidingen naar de kraan wordt gepompt.
Waterpompen bevinden zich meestal in de buurt van het winkelcentrum , waar ook de wateraansluitingen zijn.
De waterpomp is meestal met bouten aan de voorzijde van de motor bevestigd. De vervangingsprocedure is afhankelijk van of de pomp wordt aangedreven door de distributieriem, de slangriem of distributieketting. Bij een koude motor wordt het motorkoelmiddel afgetapt tot een niveau onder de waterpomp.
De terugslagklep zorgt ervoor dat het opgepompte water niet terugstroomt in de tank. Deze bevindt zich meestal aan de uitlaatzijde van de waterpomp.
Tekenen van een defecte terugslagklep
Lekkend water: Water dat lekt uit de pomp of stadswaterinlaat geeft aan dat de terugslagklep niet goed sluit. Dit is vaak het meest zichtbare teken van een defecte klep. Verminderde waterdruk: Een beschadigde terugslagklep kan een afname van de waterdruk veroorzaken.
Een camper waterpomp terugslagklep wordt aangesloten op de leiding/slang die uit de waterpomp van de camper komt. Wanneer de camper op de stadswaterleiding wordt aangesloten, voorkomt de terugslagklep van de waterpomp dat het water in de pomp en uiteindelijk in de drinkbaar-watertank stroomt.
Als er grote lekken in de waterpomp zijn, zijn symptomen als duidelijk druppelende koelvloeistof en kleine plassen koelvloeistof onder de auto ook mogelijk. Geluiden kunnen ook optreden voordat de koelvloeistofpomp het begeeft. Een defecte waterpomp kondigt zich bijvoorbeeld aan met een knarsend of hamerend geluid.
Zonder een goed werkende waterpomp oververhit je motor in de zomer of bevriest hij in de winter. Dit veroorzaakt niet alleen schade aan de pakkingen, cilinderkop en zuigers, het resulteert vaak in totale uitval van de motor.
U kunt de pomp snel ontluchten door de pomp op het maximale toerental in te stellen en een half uur te laten draaien. Zet deze vervolgens terug naar de oorspronkelijke instelling.
Een druk-waterpomp wordt vaak gebruikt in een camper of caravan om de kraan of douche te voorzien van stromend water. Als je gebruik maakt van ”normale” huiskranen in je camper dan heb je een minimale druk van 2 bar nodig om goede straal water te krijgen.
Wanneer de pomp haar zuigkracht niet behaalt dan komt dit in de meeste gevallen door de aanwezigheid van lucht. Een gaatje, een niet perfect sluitende koppeling tussen slang en pomp of een knik in de slang kan er al voor zorgen dat de pomp (nog) niet naar behoren werkt.
Om het water van je pomp af te laten is er onderaan de pomp een schroefdop voorzien.Met een steeksleutel kan je deze losdraaien en zo het water aflaten. Zet een emmer klaar onder de pomp want er komt wel wat water uit. Als de pomp leeg is draai je schroefdop er terug in, zo raak je deze niet kwijt tegen het voorjaar.
Wat caravans en campers betreft bestaan er twee soorten pompen: de dompelpomp en de drukpomp. Dompelpompen worden het meest gebruikt en hangen in de watertank. Drukpompen vindt je steeds vaker in campers terug en zijn buiten de watertank geplaatst.
Plaats de pomp in een droge en geventileerde omgeving
Dit is belangrijk om de pomp te beschermen tegen vocht, dit kan namelijk de motor en andere elektrische onderdelen beschadigen. Een droge en geventileerde omgeving zorgt ervoor dat de pomp optimaal blijft werken en vermindert het risico op storingen en defecten.
Het aantal bar geeft de druk van de pomp aan. Ons advies is: hoe groter de afstand is die het water moet afleggen, hoe hoger de druk is die je kiest. De druk varieert bij een dompelpomp van 0.5 tot 2.1 bar en bij een drukpomp van 0.5 tot 8.0 bar.
U kunt niet doorrijden met een kapotte waterpomp.
Onvoldoende koeling kan leiden tot grotere problemen:Oververhitting van de motor;Vastlopen van de motor;Breken van de zuigerveren.
Als bestuurder heb je nauwelijks invloed op de levensduur van de waterpomp. Na 120.000 km moet je er rekening mee houden dat je het moet laten vervangen. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Als het water alleen maar druppelt , dan heb je waarschijnlijk een nieuwe waterpomp nodig. Als het eruit komende water onder druk lijkt te staan, dan zit het probleem tussen de waterpomp van de camper en de daadwerkelijke kranen van de camper. Draai alle waterkleppen dicht en begin met het controleren van de waterleidingen naar de kranen.
Bij de elektrische pompen zijn de bodem-waterpomp en de water-waterpomp de duurdere varianten. Kosten daarvan kunnen oplopen vanaf 10.000 euro tot boven de 20.000 euro. De kosten van de andere systemen kunnen liggen tussen 4000 en 10.000 euro.
Verlies van koelvloeistof
Als u merkt dat u regelmatig koelvloeistof moet bijvullen zonder zichtbare lekkages, kan dit duiden op een lekke koppakking. Controleer ook op witte schuimvorming op de olievuldop, wat kan wijzen op koelvloeistof die vermengd is met olie.
Waterpomp in de camper: drukpomp of dompelpomp
De pomp heeft een zuigende werking en het water pompt onder druk door de leidingen. Er zijn verschillende soorten waterpompen beschikbaar, zoals een drukpomp of een dompelpomp. Wil je water laten stromen zonder elektriciteit dan biedt een handpomp of voetpomp uitkomst.
Een waterpomp kan nou eenmaal defect raken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De pomp kan bijvoorbeeld drooglopen door onvoldoende smering, of hij kan simpelweg gewoon versleten zijn door ouderdom. Een waterpomp pompt zo'n anderhalf miljoen liter koelvloeistof weg in 100.000 km of 4 jaar.
Is de afzuigkap aangesloten op een buitenmuurrooster, dan is er doorgaans al sprake van een terugslagklep. Is er sprake van dakdoorvoer, dan moet je zelf aan de slag.