De turbo zit zo dicht mogelijk na het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Soms zijn het spruitstuk en de turbo als één geheel uitgevoerd. De turbo moet zo dicht mogelijk na de cilinderkop gemonteerd worden, want neemt de snelheid van de uitlaatgassen zo min mogelijk af en gaat er zo min mogelijk druk verloren.
Tegenwoordig heeft zo'n beetje elke auto minimaal één turbo. Maar wat was eigenlijk de eerste productieauto met een turbo? De turbo, sinds de downsize-trend die zich circa tien jaar geleden inzette is 'ie weer helemaal hip. Het idee van zo'n stofzuiger is tegenwoordig vooral dat 'ie motoren zuiniger maakt.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen. Om een idee te krijgen hoeveel kosten u voor het vervangen van de turbo van uw auto moet maken kunt u via deze deze pagina een urenindicatie opvragen.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken: De turbo heeft te weinig smering gehad.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten. Deze combinatie zal voor meer vermogen zorgen. Een deel van de turbo zit bij de inlaat en het tweede deel in het uitlaatspruitstuk.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
In de meeste gevallen vindt u het typeplaatje op het compressorhuis, aan de koude zijde om precies te zijn. Kunt u hem daar niet vinden? Kijk dan op de achterkant van de inlaat, de zogenoemde back plate. Of op het lagerhuis.
De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter. De turbo levert meer energie op omdat de tegendruk van de ijlere lucht op grote hoogtes lager is, waardoor de motor bijna hetzelfde vermogen levert als op lagere hoogtes het geval is.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
De turbo is een mechanisch onderdeel dat de uitlaatgassen via een turbinehuis naar binnen zuigt. Het turbinewiel zorgt ervoor dat die gassen samengeperst worden, omdat dichtere lucht in een krachtigere ontploffing resulteert. Geef je voortdurend plankgas, dan moet de turbo altijd op volle toeren draaien.
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
Je turbo schoonmaken gaat heel gemakkelijk met een turbo cleaner. Bijvoorbeeld die van Wynn's of de set van Innotec. Deze bevat alle producten en hulpmiddelen voor een snelle en zeer betaalbare reinigingsoperatie van je turbo.
Turbo vervangen Audi kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.
De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.
Turbo vervangen Ford Focus kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden. Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.