Deze sensor zit meestal bij het achterwiel tegen de ketting aan. Een trapkrachtsensor meet hoeveel spanning de fietser op de ketting zet met het trappen. Deze sensor is op zichzelf een klein regelsysteem. Het meet door de buiging van een metalen plaatje de druk (koppel) op de ketting.
Trap/speed Sensor
De trapsensor is de eenvoudigste manier om een spanningssignaal aan de controller door te geven. De sensor wordt samen met de trapas tussen het frame bevestigd. De ringmagneet wordt vervolgens over de as geschoven.
Een rotatiesensor is een sensor die meet of de pedalen van de fiets draaien. De rotatiesensor zit bij de trapas. Een rotatiesensor geeft tijdens het wegrijden niet direct ondersteuning. Als het wiel een omwenteling heeft gemaakt zal de ondersteuning pas merkbaar zijn.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
Een torquesensor of koppelsensor meet en registreert de koppel van een roterend systeem, zoals een motor, krukas, versnellingsbak, transmissie of rotor. Koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Statische koppel is relatief eenvoudig te meten.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
Een rotatiesensor registreert de draaiing van de trapas en meet het aantal keer dat je pedalen binnen een bepaalde tijd ronddraaien. De trapfrequentie dus. Vanaf een bepaalde frequentie weet de motor dat je aan het fietsen bent en schakelt het de trapondersteuning in.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Bij een fiets met rotatiesensor moet je vaak eerst een halve slag trappen voordat de ondersteuning begint te werken. Dit is bij een fiets met krachtsensor niet nodig. De meeste mensen ervaren een krachtsensor dan ook als erg prettig en hebben het idee dat ze de fiets beter onder controle hebben.
De trapsensor meet de kracht die u zelf mee fietst. Op deze basis wordt er een berekening gemaakt door de controller hoeveel kracht de motor moet leveren.
Krachtsensoren bepalen de grootte van een kracht. Krachtsensoren bestaan uit een veerlichaam of spring body van metaal, bijvoorbeeld een stalen cilinder. Als een kracht op dit veerlichaam inwerkt, vervormt het oppervlak. Het eigenlijke sensorelement zijn de rekstrookjes, die op het veerlichaam zijn gemonteerd.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
Rotatiesensor. Alle elektrische fietsen zijn voorzien van een rotatiesensor. De rotatiesensor werkt heel simpel: zodra u begint met trappen, geeft de sensor een signaal naar de motor.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Welke elektrische fiets rijdt zonder ondersteuning ook licht? 'Je hebt middenmotoren met vrijloop en die zouden ook zonder ondersteuning licht moeten lopen. Dat is wel een nieuwe ontwikkeling die we aan de opkomst van elektrische mountainbikes hebben te danken. De Bosch-motoren gaven vroeger wel veel weerstand.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.