De kettingspanner zit aan de 'slappe' of retourzijde van de ketting die de nokkenas(sen) niet aandrijft.
Voor de fiets is een veelgebruikte kettingspanner er een die bestaat uit een ring waaraan een draadeind zit, een kapje en een moer. De ring is dan aan de achteras bevestigd zodanig dat het draadeind ervan in het pad (uitvalgedeelte) van de achtervork valt. Op het draadeind zit vervolgens het kapje met de moer.
Een ketting spannen, bij een fiets zonder kettingspanners. Er zijn fietsen met kettingspanners en fietsen zonder kettingspanners. Bij een fiets zonder kettingspanners heb je vaak een een schuinlopende opening in het frame voor de achteras van het achterwiel.
Wanneer de ketting van de tandwiellen af is gelopen komt dit bijna altijd omdat de ketting veel te slap is geworden. Er zijn twee ketting systemen: een derailleursysteem, ook wel een open kettingkast genoemd en een gesloten systeem, ook wel een dichte kettingkast genoemd.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Met behulp van de kettingspanners spant u de ketting aan naar de gewenste spanning van 1 centimeter speling.
Controleer of je ketting niet te strak staat. Een ketting staat te strak als hij geen speelruimte meer heeft om een beetje te hangen, en als je met de hand moeilijk de trapper rondkrijgt. Als deze te slap zit, schiet deze los of loopt deze aan.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
De ketting in de Kettingpons-gereedschap leggen en draaien aan de greep, totdat het stiftje van de pons het stiftje van de ketting uit het kettingschakeltje drukt. Het stiftje uit de schakel schuiven. Haal de ketting uit de kettingpons en trek het kettingschakeltje zonder stiftje uit elkaar.
Geluid: Piepen, ratelen. Je ketting is meestal het eerste onderdeel dat je controleert als je een piepend en krakend ratelend geluid hoort. Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
De kettingspanner voor de timing zit gemonteerd op de zijkant van de motor. Het doel is om de ketting op zijn plek te houden, waardoor deze niet kan verslappen. De gemiddelde levensduur van de kettingspanner voor de timing is ongeveer 100.000 kilometer.
De hydraulische kettingspanner drukt de plastic kettinggeleider tegen de distributieketting aan. De geleider scharniert om het scharnierpunt aan de onderzijde. Hierdoor wordt de ketting strak gedrukt. Er mag geen speling op de ketting aanwezig zijn, anders kan deze klapperen.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden. Wanneer jouw ketting echt nodig aan vervanging toe is, kun je dat vaak merken. Je zult dan ratelende geluiden horen wanneer de motor draait.
Het vervangen van de versnellingsbak kost helaas een stuk meer. Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Een uitgerekte ketting herkent u aan tikkende of klepperende geluiden (vooral bij het optrekken) of aan slepende en schrapende geluiden in de motor, meestal aan de rechterkant. Als u dit probleem niet op tijd oplost, kan dit ernstige motorschade als gevolg hebben. Maar ook kan de distributieketting breken.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
De distributieriem en distributieketting hebben dezelfde functie, namelijk het aandrijven van de nokkenas.