Waar zit de intercooler? Heb je een auto met een turbomotor, dan is de kans groot dat er een intercooler op zit. Sommige auto's hebben zelfs twee intercoolers. Vanwege hun koelende functie krijgen de intercoolers meestal een plek achter de voorbumper, waar ze veel hulp krijgen van de rijwind.
Veel personenauto's gebruiken ofwel vooraan gemonteerde intercoolers in de voorbumper of grilleopening, of bovenin gemonteerde intercoolers boven de motor . Een intercoolingsysteem kan een lucht-naar-luchtontwerp, een lucht-naar-vloeistofontwerp of een combinatie van beide gebruiken.
De Nissens product manager somt op: “Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of een extreme rook uit het uitlaatsysteem.
Er wordt veel gezegd dat grotere intercoolers meer pk's opleverd. Dit kan varieren tussen de 5 tot soms 20 pk.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
De gemiddelde kosten voor een Intercooler Vervanging liggen tussen $1.004 en $1.061 . Arbeidskosten worden geschat tussen $218 en $275, terwijl onderdelen doorgaans rond de $786 kosten. Dit bereik is exclusief belastingen en toeslagen, en houdt geen rekening met uw unieke locatie.
Waar zit de intercooler? Heb je een auto met een turbomotor, dan is de kans groot dat er een intercooler op zit. Sommige auto's hebben zelfs twee intercoolers. Vanwege hun koelende functie krijgen de intercoolers meestal een plek achter de voorbumper, waar ze veel hulp krijgen van de rijwind.
In geval van mechanische beschadiging van de turbo of olielekkage bij de compressor kunnen er olie en metaaldeeltjes in de intercooler terecht komen.
Tijdens intensief rijden genereert de motor aanzienlijke hitte, wat leidt tot een fenomeen dat bekend staat als heat soak. Dit kan de standaard intercooler overbelasten, waardoor de efficiëntie ervan afneemt. Een verbeterde intercooler bestrijdt dit probleem door hogere temperaturen efficiënt te beheren, waardoor vermogensverlies wordt voorkomen .
Airco 's gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto's met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto's met een handbak. Tests van TNO wezen uit dat het brandstofverbruik dan tot 27 procent kan toenemen.
Terwijl productstoringen veroorzaakt door stenen en deeltjes van de weg, die externe schade en lekkage naar de intercooler veroorzaken , momenteel de belangrijkste oorzaak zijn van problemen, verschijnen er twee andere problemen steeds vaker met de verspreiding van turbo's: Verstopte intercoolers. Lekkende intercoolers door abnormaal hoge systeemdruk.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Verminderde motorprestaties - Een van de meest opvallende tekenen van een probleem met de intercooler in uw voertuig is een afname van de motorprestaties. Een daling in vermogen of acceleratie kan duiden op een probleem met uw intercooler, omdat deze is ontworpen om de lucht te koelen voordat deze de motor binnenkomt.
Het primaire doel van een intercooler is om de lucht te koelen die de turbolader of supercharger heeft samengeperst voordat deze de motor binnengaat . Door de lucht te koelen, vermindert de intercooler de kans op kloppen en kan er meer lucht in de motor worden geperst, wat het vermogen kan verhogen.
Verwarmde lucht wordt naar de intercooler gestuurd, die de lucht afkoelt voordat deze naar de motor wordt gestuurd. Tegelijkertijd circuleert er ook koelvloeistof door de intercooler.
Opmerkingen over intercooling
Als een intercooler perslucht van 270 graden kan opnemen en deze kan laten zakken tot de koelluchttemperatuur buiten de intercooler van 70 graden (een daling van 200 graden), is deze 100% effectief . Als deze slechts de helft kan laten zakken, van 270 graden naar 170 graden, is deze slechts 50% effectief.
Soms is een goede reiniging van uw intercooler voldoende . Uw warmtewisselaar werkt als een radiator, maar kan soms verstopt of geblokkeerd raken. Afhankelijk van het type intercooler kan deze blokkade alleen extern optreden, op het oppervlak van de vinnen.
De taak van de intercooler is om deze gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
Vervang de olie van de intercooler elke 4800 km en vervang hem elke 48.000 km (net als een matras). Dan zou hij langer mee moeten gaan dan de auto.
Is olie in de intercooler normaal? Terwijl de intercooler geen olie nodig heeft om te werken, heeft de turbolader dat wel. Dit onderdeel draait snel en heeft olie nodig om het te smeren om schade te voorkomen. Naarmate de afdichtingen in de turbolader slijten, laten ze kleine hoeveelheden olie door die zich ophopen in de intercoolerslang .
Intercoolerstoringen worden meestal veroorzaakt door een lek of verstopping . Als de unit of de omliggende leidingen een gat of scheur ontwikkelen, ontsnapt de samengeperste lucht in de omringende atmosfeer, waardoor de hoeveelheid lucht die in de motorcilinders wordt geïnjecteerd, afneemt.
Een geblokkeerde intercooler beperkt de luchtstroom, wat leidt tot onvoldoende koeling van de samengeperste lucht . Dit veroorzaakt een stijging van de inlaatluchttemperatuur, wat, zoals eerder vermeld, kan resulteren in verminderd vermogen en mogelijke motorschade.
Wist je dat een intercooler upgrade 30 pk vermogens winst kan geven?
Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van. Een intercooler is relatief eenvoudig te monteren en is bovendien betaalbaar, maar maakt toch behoorlijk wat verschil!
Wat is zijn functie
De functie van de intercooler is het koelen van de gecomprimeerde lucht van de turbo. De lucht moet gekoeld worden om thermodynamische redenen.